NIVOZ Jaarverslag 2020

36 regelgeving, en mogelijke inbreng en betrokkenheid van beide partners. Een vergelijking met het verhaal dat Michelangelo vertelde over zijn blokken marmer is op zijn plaats. Hij zei dat de sculptuur die hij creëerde altijd al in het blok marmer verborgen zat, en dat er nooit iets anders uit zou kunnen ontstaan. Hij haalde slechts, zo zei hij, het overtollige materiaal weg. Zo ontstond ook bij ons, uit ons gezamenlijke onderzoek, de opleiding als een tweejarige master die zal leiden tot een Master of Science en een lesbe- voegdheid voor het Primair Onderwijs. De opleiding zal worden gevestigd op Rotterdam Zuid. Momenteel is er nog geen academische masteropleiding die start- bekwame en bevoegde leraren opleidt voor het primair onderwijs. Met de komst van de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) komt er een nieuwe route naar het leraarschap, die een nieuwe doelgroep aanboort en daarmee ook een directe bijdrage levert aan het terugdringen van het lerarentekort. De grootstedelijke context is een unieke en uitdagende setting waarin specifieke vaardigheden merkbaar nodig zijn. Het is een superdiverse context waarin de oude meerderheidscultuur in de minderheid is geraakt: leerlingen verschillen onderling en van de leerkracht ten opzichte van de vele dimensies van diversiteit zoals bijvoorbeeld etnisch/culturele, religieuze en sociaaleco- nomische. Veel leerlingen spreken thuis een andere taal dan de schooltaal en meerdere ouders spreken de schooltaal niet of nauwelijks. Deze dimensies van diversiteit, en de onderlinge interactie tussen de dimensies, krijgen betekenis in de klas en in de school en dit tegen een achtergrond van groeiende polarisatie en ongelijkheid. De EMPO beoogt leraren op te leiden die een kwaliteitsvolle pedagogische relatie kunnen opbouwen in deze superdiverse context, zodat leerlingen het best mogelijke onderwijs krijgen. Eind 2020 is de macrodoelmatigheidstoets aangevraagd bij het CDHO. Op het moment van schrijven (maart 2021) heeft de minister zijn positieve oordeel over de aanvraag gegeven. En maken we ons op voor de laatste stap in het accreditatieproces en de start van een pilot in september 2021.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=