NIVOZ Jaarverslag 2020

35 jaarlijks een zestal inhoudelijke bijeenkomsten in het Europese Parlementsgebouw onder de titel ‘Quality of Childhood.’ NIVOZ is ook actief partner van Learning for Well Being Community , een organisatie die zich inzet voor het welbevinden van kinderen in Europa. Samen met L4WB organiseerde NIVOZ in 2017 een internationaal symposium over de essenties van het onderwijs, Unfolding Human Potential . NIVOZ laat zich inspireren door de Coalition of Essential Schools in de Verenigde Staten, zie ook deze publicatie . Via Rikie van Blijswijk wordt er jaarlijks door leraren en schoolleiders een bezoek gebracht aan enkele scholen. Met CEGO (KU Leuven) ligt een samenwerking met betrekking tot studies rondom Pedagogische Tact. In 2018 besloten we te onderzoeken of we als NIVOZ een nieuwe lerarenopleiding zouden kunnen starten. Een opleiding om goede leraren op te leiden voor de plek waar ze het hardst nodig zijn. In het jaar 2019 concludeerden we dat er een reële behoefte is aan een andere opleiding, één waar de pedagogiek het uitgangspunt is en de grootstedelijke context de focus. Leraren opleiden voor scholen in de grote stad, daar waar het scheppen van kansen in een superdiverse context een eigen dimensie geeft aan het leraarschap. Daar waar de pedagogische opdracht als vanzelf voorop komt te staan! In 2020 vonden we in de Erasmus Universiteit een partner waarmee en waarbinnen we deze lerarenopleiding vorm zouden kunnen geven. In een groeiend partnerschap ontdekten we de mogelijkheden en onmogelijkheden van context, wet en Educat ieve Master Pr imai r Onderwi js ( EMPO ) : nieuwe route naar leraarschap in een grootstedel i jke context

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=