NIVOZ Jaarverslag 2020

27 ons schoolsysteem in elkaar zit. Dat het passend onderwijs helemaal niet zo passend is en dat er heel veel gaten zitten die men niet zo 1, 2, 3 gedicht heeft. En onder die omstandigheden moesten wij ons voorbereiden op onze examens. Ik kreeg het er benauwd van. Letterlijk, want al snel werd ik zelf geveld door corona. Ik merkte al snel dat er niets goed geregeld was wanneer je corona hebt en de achterstanden liepen snel hoog op. Dat is nooit meer in te halen. Dat wist ik toen al. Ik werd nog zwaar- moediger. Mijn motivatie zakte naar nul, net zoals dat bij medeleerlingen gebeurde. En mijn cijfers zakten van gemiddeld een acht, naar vieren en vijven. Afschuwelijk vond ik dat ,maar ik bleef mijzelf zeggen: andere hebben het nog slechter. Wat ging er nou zo fout dan? Werkelijk alles. Zowel het niveau van het lesgeven tot aan de zorginzet. Alle bagger kwam naar boven. Ik moest examen doen op vijf vakken en heb alleen mijn profielwerkstuk gehaald. Dat was ook niet zo gek, want dat had ik in januari al helemaal klaar. Dat ik voor de rest van de vakken een heel jaar over moest doen, was enorm zuur. En nog steeds, wetende dat ik daar gemiddeld een 8 voor stond en voor Nederlands zelfs een 9. Dat hier niet betere en meer passender functies voor zijn ingebouwd in het staatsexamen, speciaal voor VSO-leerlingen, vind ik onbegrijpelijk. Het heeft mij emotioneel, maar ook fysiek enorm geschaad. Doordat de versoepelingen voor onze examens niet goed waren geregeld (en ook voor dit jaar weer niet) was het voor de deelcertificaatkandidaten onmogelijk om goed te scoren. Wanneer je opging voor je diploma was er meer geluk, want dan kon je tenminste nog drie keer herkansen. Dat was een hard gelag. Nog steeds ben ik daar boos over. Ik heb weinig vertrouwen in de rehabili- tatie op mijn school en andere scholen. De subsidies waar men mee strooit zijn vaak al op, voordat de VSO-scholen en ook de mijne ze konden aanvragen. Wij grijpen dus op alles mis en kunnen niets extra’s inzetten. Dat moet eigenlijk strafbaar worden gesteld. Ik voel mij echt slachtoffer van het logge en super- slechte schoolsysteem. Waar vooral veel mensen vanaf dure posities iets roepen, maar niet goed of helemaal niets uitvoeren. ◆ E lijah Delsink, 16 jaar, leerling aan het Altra College Bleichrodt (speciaal onderwijs). Hij heeft klassiek autisme.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=