NIVOZ Jaarverslag 2020

23 een koninklijke naam. Een jaar zoals we nog niet eerder hebben gehad, een jaar waarin van leerlingen, ouders, leraren, scholen en schoolleiders hetzelfde en daarnaast nog wat anders verwacht werd. Het jaar van je handen stuk wassen, wekelijkse corona-updates, van persconferentie naar persconferentie, geen en toen weer wel mondkapjes, de check van de ventilatiesystemen, het tellen van besmettingen, het talloze malen doorgeven van cijfers, contacten met de GGD en van zorgen, verdriet en onzekerheid. Een jaar waarin we van intelligente lockdown naar ‘open op anderhalve meter’, naar ‘volledig open’, naar ‘complete lockdown’ met uitslui- tend de examenleerlingen op school, gaan. Maar het is óók het jaar waarin we ons steeds beter realiseren hoe belangrijk het is om een helder antwoord te hebben op de waarom-vraag in het onderwijs. Omdat dat antwoord rich- ting geeft aan te maken keuzes. Waarom maken wij op De Nieuwste School onderwijs? Omdat we onze leerlingen willen stimuleren om zich te ontwik- kelen tot “fully educated person”. Docenten gaan de uitdaging aan om ook online de brede ontwikkeling van de leerling goed te volgen en te stimuleren. We blijken onze leerlingen doorgaans goed in beeld te hebben. Leerlingen die het nodig hebben kunnen tijdens de lockdown op school werken. Maar de meesten werken vanuit thuis. We merken hoe flexibel leerlingen zijn, hoe ze zich aanpassen en met teleurstellingen kunnen omgaan, creatief zijn om er toch nog wat van te maken, rekening houden met anderen! Met vertrouwen geven we de over- gangsadviezen aan het einde van het schooljaar en met vertrouwen reiken we diploma’s uit. Een diploma dat alle leer- lingen verdiend hebben, omdat ze vier, vijf of zes jaar hebben laten zien – dag in dag uit – wat ze waard zijn. Voor ons even veel waard als alle diploma’s die we eerder mochten uitreiken. We spreken met leerlingen, ouders en collega’s over onderwijs in coronatijd. We concluderen dat rooster en lessen- tabel vaak haaks staan op de wens elke leerling te kunnen begeleiden in zijn ontwikkeling, dat goede en inhoudelijke feedback essentieel is, dat meerdere keuzemogelijkheden – gecombineerd met ‘blended’ vormen van leren – kansen bieden en dat het sociale element van onderwijs mogelijk nog belangrijker is dan we al wisten. We besluiten om het geleerde mee te nemen en 2020-2021 te gebruiken om een essentiele verandering voor te bereiden. Het kalenderjaar 2020 was daardoor ook een jaar waarin weer eens duidelijk werd waar de kracht van onderwijs en de school als leergemeenschap ligt. Samen hebben we het toch maar mooi gedaan en daar zijn we trots op! ◆ M arieke van den Hurk, rector op De Nieuwste School in Tilburg.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=