Nivoz Jaarverslag 2019

9 H I S T O R I E Stichting NIVOZ – het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken – is in 2003 opgericht. Het werk van professor Luc Stevens, die met emeritaat ging na zijn hoog- leraarschap bij de Universiteit van Utrecht, werd langs die weg voortgezet. In de voorbije zeventien jaar ontwikkelde het instituut zich van een plek waar de ontwikkelbehoefte van het kind centraal stond, via de pedagogische rol van de leraar in de onderwijscontext, naar de betekenis en het belang van de pedagogische opdracht. Gedurende de afgelopen zeventien jaar ontwikkelde NIVOZ zich tot een onafhankelijk instituut dat de pedagogiek als handelings­ wetenschap weer onder de aandacht bracht in onderwijspraktijk. NIVOZ werd bij een groter onderwijspubliek bekend door het opnieuw introduceren van het begrip Pedagogische Tact (2008) en het initiëren van platform hetkind (2011) . In zijn invulling van de notie ‘pedagogische tact’ verbond Stevens het ‘persoonlijke en pedagogisch relationele’ met de ‘inhoudelijke’ vakbekwaamheid van de leraar. Daarbij dient goed onderwijs, belichaamd door leraren en schoolleiders, ook een doel of pedagogische opdracht te hebben. Het wijsgerig onder­ wijspedagogische werk van Gert Biesta bood daarvoor een stevig fundament en Stevens ervoer een dergelijke verwantschap maar ook aanvulling in Biesta’s pedagogiek. Hij ijverde voor de instel­ ling van NIVOZ-leerstoel Pedagogische Dimensies, die Biesta in 2016 bezette en waarvoor hij zijn oratie hield in april 2018. Duizenden leraren hebben de trajecten Pedagogische Tact , Pedagogisch Leiderschap en Pedagogische Verdieping inmid­ dels gevolgd, waarbij NIVOZ het eigen werk de voorbije jaren, zelf en met hulp van buiten, kritisch tegen het licht heeft gehouden.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=