8 Om een en ander mogelijk te maken, zullen leraren toegerust moeten zijn. Dat betekent dat ze beschikken over kennis en vaardigheden, dat ze zichzelf kennen, ook in relatie tot anderen, en voortdurend oefenen in het hanteren van hun persoonlijke morele kompas. Op die manier werken ze aan de pedagogi­ sche sensitiviteit die nodig is om in de dagelijkse praktijk met leerlingen de juiste keuzes te kunnen maken. Daarin zullen ze gesteund moeten worden door schoolleiders die dit voort­ durende oefenen voorleven. De legitimatie die leraren op basis van hun opleiding en geza­ menlijk onderzoek kunnen geven over de keuzes die ze in hun dagelijkse praktijk maken, zal hun gezag en positie verbeteren. Het wordt duidelijk welke maatschappelijke verantwoordelijk­ heid ze dragen en hoe bewust ze daarmee omgaan. Het beroep zal uitdagender worden en meer voldoening geven. Voor leraren en schoolleiders in po, vo, mbo en hbo die gesterkt willen worden in hun pedagogische opdracht en inspiratie, legitimering en/of verbinding zoeken, biedt stichting NIVOZ een aantal activiteiten, die ondergebracht zijn in een viertal pijlers: NIVOZ-opleidingen , NIVOZ-platform hetkind , NIVOZ-podium en NIVOZ-denktank . Ook in 2019 heeft stichting NIVOZ vanuit de verschillende activiteiten duizenden leraren en schoolleiders gesterkt in hun pedagogisch handelen en in de uitvoering van hun pedagogische opdracht. In dit jaarverslag nemen we u mee in de ontwikke­ lingen, behaalde resultaten en financiën en maken we zichtbaar wat de impact en betekenis van NIVOZ is in het onderwijsveld. Gabrielle Taus algemeen directeur stichting NIVOZ