Nivoz Jaarverslag 2019

73 • • • Met alle collega’s van NIVOZ zijn we samen in Maars­ bergen voor een tweedaagse. Met elkaar gaan we het hebben over pedagogiek: wat is peda­ gogiek nu eigenlijk precies? En wanneer kun je een inter­ ventie pedagogisch noemen? En wat zegt Gert Biesta daar eigenlijk over, of Wouter Pols? Met elkaar hebben we deze literatuur doorgenomen en onze eigen meningen gevormd, en er ontstaan al snel goede gesprekken. En dan word ik weer geraakt door de enorme gedrevenheid waarmee mijn collega’s, zonder uitzondering, praten over hun vak, over de pedagogiek. De grote liefde waarmee ze over kinderen spreken. Het respect waar­ mee ze elkaar bejegenen, de manier waarop ze naar elkaar luisteren, elkaar aan het woord laten, elkaar serieus nemen. ‘Practice what you preach’, daar hoeven we elkaar bij NIVOZ vrijwel nooit aan te herinneren. Kunnen en mogen werken van­ uit je eigen intrinsieke motiva­ tie, wat is er fijner dan dat? Het is iets wat we elkaar zo gunnen, maar eigenlijk natuurlijk al die hardwerkende leraren in ons land, en al die kinderen die ze onder hun hoede hebben. En daarom zijn we dag in, dag uit, met elkaar aan het werk. Klinkt dat idealistisch? Ja, misschien wel. Maar zonder het geloof en de hoop dat het kan, is er nog nooit iets ontstaan. Dus we blijven doorgaan! • • • Joyce van den Bogaard We blijven doorgaan!

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=