7 V O O R WO O R D Hoe kunnen we alle kinderen en jongeren zich verbonden laten voelen met de wereld om hen heen? Hoe kunnen we ze laten groeien in autonomie en (zelf)vertrouwen, zodat ze een verant­ woordelijke rol in die samenleving kunnen vervullen, welke functie of positie ze later ook gaan innemen? De opdracht voor het onderwijs is groot. Stichting NIVOZ wil bijdragen aan een fundamenteel perspectief op onderwijs, omdat we een verantwoordelijkheid ervaren voor het realiseren van een duurzame, menswaardige en democratische samenleving. De bedoeling van het onderwijs is het opleiden en vormen van mensen – wat betreft kennis, vaardigheden en zijnskwaliteiten – zodat zij verbonden en verantwoordelijk in de samenleving kunnen staan (nu en in de toekomst). Dat is de pedagogische opdracht van het onderwijs. Leraren moeten worden gesterkt en toegerust in het realiseren van die opdracht. Daartoe moeten zij in staat zijn eigen keuzes te maken en hun handelen te legitimeren. De aandacht gaat daarbij met name uit naar de relatie en interactie met hun leerlingen. Leraren zullen met elkaar, en in gesprek met ouders en leer­ lingen, moeten bepalen (binnen de bestaande wettelijke kaders) welk onderwijs ze willen verzorgen en wat ze ermee beogen voor hun leerlingen in de samenleving die we vormen. Om de beno­ digde ruimte voor eigen keuzes en verantwoordelijkheid van leraren én leerlingen te creëren, is het in de eerste plaats nodig om – in klein en groot verband – telkens opnieuw het gesprek te voeren over het waartoe van onderwijs en daarop te reflecteren aan de hand van concrete, nabije onderwijspraktijken zoals die dagelijks plaatsvinden.