62 • • • Wat vind ik het fijn om weer het werkveld in te stap­ pen, de scholen te bezoeken, naast de leraren te staan en over die ontmoetingen en ervaringen te schrijven. In het voorjaar van 2019 krijg ik de smaak te pakken, als ik met collega Rikie van Blijswijk – die al zoveel reportages heeft geschreven – op visite ben bij de Casimirschool in Gouda, een plek die vanuit het lecto­ raat vernieuwingsonderwijs bij Saxion naar voren is gescho­ ven als een voorbeeldige Daltonschool. Niet veel later volgen er artikelen over Bas Huijbers, een van de pioniers bij de Vox-klassen, een school­ dag met vo-docent Arjen Moree in Spijkenisse en een portret van schoolleider Martin Ooms. De ontmoetingen voeden mij en inspireren anderen, zo merk ik ook als er gepubliceerd is op het platform. Hoe belangrijk is het om con­ tact en voeling te houden met de praktijk, met mensen, met de vragen die er zijn om het goede te kunnen blijven doen, ook vanuit de opdracht die ik mezelf bij NIVOZ – in een rol op het snijvlak van communicatie, marketing en redactie – heb gesteld. Ik kom echt los als ik na de zomer het boek We moe- ten spelen , van NIVOZ-directeur Rob Martens help uit te geven. Ik redigeer, coördineer en organiseer een speciale Onder­ wijsavond. En ik speel. Met de teksten, in de vormgeving, met de mensen die hun bijdrage leveren. Het is spannend, per­ soonlijk en soms kwetsbaar, want op elke reis kom je jezelf en elkaar ook tegen. Nu is het me precies daar om te doen, binnen en buiten NIVOZ. In de samenwerking vormen we ons, als mens en medemens, aan elkaar. Auto­ nomie in verbinding. Ik denk in dat opzicht in dankbaarheid terug aan het animatiefilm­ pje (Pedagogische tact in 3 minuten) waar ik eerder met mijn NIVOZ-docent en colle­ ga’s aan gewerkt heb, aan de NIVOZ-onderwijsavond met Janeke Wienk en Gijs Scholten van Aschat, aan de ervarin­ gen bij hogeschool ArtEZ, de module waar ik met studenten en docenten onderwijs heb gemaakt vanuit ‘het niets’. En ik denk aan zoveel meer. Samen op weg, iedereen zijn plek en de goede dingen blij­ ven doen. Over hoe we met elkaar zijn, mogen we bij NIVOZ ook in 2019 heel tevreden zijn. • • • Rob van der Poel Ik speel