53 • • • Ik voel me geraakt door de ecologische problematiek en probeer in mijn persoonlijke leven op verschillende vlakken een bijdrage te leveren aan een duurzamer leven. Met veel ple­ zier en voldoening kijk ik dan ook terug op het symposium ‘Ecologisch bevraagd, pedago­ gisch uitgedaagd?’ dat ik op 15 maart 2019 organiseerde samen met George Lengkeek en Nicolien Montessori van de Hogeschool Utrecht. Ik zie een complex vraagstuk als dat van de ecologie niet enkel als een vraag voor het individu. De vraag hoe ik me verhoud tot de wereld vind ik ook een pedagogische kwestie. Naar mijn idee hebben leraren de taak om kinderen te bege­ leiden in deze vraag. Ik was dan ook blij hierin gelijkge­ stemden te vinden en met hen toe te werken naar een sympo­ sium over deze thematiek. Het symposium vond plaats op het Montessori College Oost in Amsterdam. We vonden Harry Kunneman, Chris Bremmers en Gert Biesta bereid om de keynotes te verzorgen. In het tweede deel van het sympo­ sium gingen deelnemers met elkaar in gesprek over de peda­ gogische uitdagingen waar­ voor de ecologische urgenties ons stellen. Ik was verrast door de grote opkomst en ervoer tijdens de middag een gevoel van verbondenheid. De thematiek ging eenieder aan het hart en dat was voelbaar. Dat gaf mij het vertrouwen dat er een grote groep mensen is die de pedagogische opdracht voelt om kinderen en jongeren te ondersteunen in een van de grote uitdagingen van deze tijd. Momenteel buigen we ons over een vervolg. • • • Maartje Janssens Geraakt & uitgedaagd