Nivoz Jaarverslag 2019

51 HOOFDSTUKKEN • Biesta, G.J.J. (2019). Schulen im Shopping-Zeitalter. In Silvia Fehrmann (Ed), Schools of tomorrow (pp.60-71). Berlin:Matthes & Seitz. • Biesta, G.J.J. (2019). Het onderwijs heeft nog veel te leren: Nawoord bij de 2019-uitgave van Goed Onderwijs en de Cultuur van het Meten. In G.J.J. Biesta (2019). Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Amsterdam: Boom/Lemma. • Biesta, G.J.J. (2019). How have you been? On existential reflection and thoughtful teaching. In R. Scott Webster and John D. Whelen (Eds), Rethinking reflection and ethics for teachers (pp. 117-130). Heidelberg: Springer. In 2019 zijn vanuit de NIVOZ-leerstoel de volgende activiteiten uitgevoerd: In een groep van zestien lectoren, de zogeheten lectorenkring, is in een aantal bijeenkomsten de idee van ‘pedagogiek als betrokken handelings­ wetenschap’ verkend in relatie tot het eigen praktijkonderzoek van lectoren. We zijn aan de slag gegaan en werken aan een gezamenlijke publicatie over de vraag wat het voor onderzoek betekent om pedagogiek als betrokken hande­ lingswetenschap te begrijpen. Het streven is om deze publicatie eind 2020 af te ronden. Op 19 maart was er een bijdrage aan het VELON- congres: Opleiden voor de toekomst: Tijd voor pedagogiek in de lerarenopleiding. Daarbij was er met Biesta (UvH) een gezamenlijke bijdrage van mensen uit de lectorenkring: Jos Castelijns (De Kempel), Monique Leijgraaf (iPabo), Wouter Sanderse (Fontys) en Maartje Janssens (NIVOZ). Er werd daarin voortgebouwd op het NIVOZ- symposium dat in oktober 2018 werd gehouden in Helmond, Tijd voor pedagogiek . Met Gert Biesta zijn in 2019 in de zogeheten studiekring belangrijke pedagogische bronnen bestudeerd, zoals het werk van Jean-Jacques Rousseau en Janusz Korczak. Aan deze studie­ kring wordt deelgenomen door promovendi en NIVOZ-medewerkers. Ui tgel icht : studie- en lectorenkring

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=