48 Ui tgel icht : Podcasts Aan het einde van het voorbije jaar heeft ook NIVOZ zich verdiept in de mogelijkheden van een eigen podcast-kanaal en het maken van podcasts. Rob van der Poel kwam in gesprek met Stefan van Langevelde, een NIVOZ-volger en vanuit zijn aandachtsgebied ‘ Gespreid Leiderschap’ zélf een actief podcaster. Hij schetste de mogelijkheden die NIVOZ, juist als onderzoeksinstituut, heeft om haar volgers te trakteren op geluidsopnames en inspire­ rende gesprekken. In dezelfde tijd ontstond er contact met Jan Jaap Hubeek, op het 100-jaar Waldorf-festival. Hij is via Meesterwerk al ruim een jaar podcasts aan het maken en deed een uitnodiging aan Rob Martens voor een opname n.a.v. zijn boek. Het een en ander leidde tot de inrichting van een NIVOZ-podcastkanaal , waarop NIVOZ dus zélf podcasts kan publiceren en aandacht kan genereren voor pedagogisch interessante publicaties, thema’s of avonden. Grofweg wordt er in 2020 gewerkt met opnames van… • Losse interviews met een auteur of pedagoog • Lopende onderwijsavonden (bewerkingen). • Gesproken teksten van blogs • Doorlopende thema’s als pedagogische tact, spelen • Serie portretten van schoolleiders en hun pedagogisch leiderschap • NIVOZ-mensen (wie zijn wij?) Met Jan Jaap Hubeek is een verdergaande samenwerking gestart. Met elkaar bepalen we welke mensen en gebeurtenissen voor podcasts in aanmerking komen. Verder hebben we opna­ me-apparatuur aangeschaft en kunnen we zelf editen en bewerken. Op dit moment (1 mei 2020) staan er dertien podcasts online. Bezoekers kunnen zich abonneren (geen kosten) via Spotify en Apple Podcasts . Het streven is om elke twee weken een aflevering te blijven publiceren.