Nivoz Jaarverslag 2019

42 als ‘betekenisvol onderwijsonderzoek’, ‘pedagogische tact’, ‘pedagogisch leiderschap’ en ‘pedagogisch handelen in de grootstedelijke context’. Het mag worden aangemerkt dat het enige tijd en deliberatie vroeg om een goede vorm te vinden met betrekking tot een (populair) wetenschappelijke toon en methode. Het werk aan deze publicaties gaat in 2020 verder, met als eerst een publicatie over onderwijsonderzoek. Het thema ‘spel’ verdient een extra vermelding. Als resultante van het NIVOZ-jaarthema ‘Spelen, maken, leren’ (2018-2019) werkte Rob Martens zijn openingslezing uit tot een boek, We moeten spelen , dat officieel ten doop gehouden werd in december 2019 met een ingelaste onderwijsavond (zie Uitgelicht bij NIVOZ-podium ). Dit thema sluit nauw aan bij de humanistisch psychologische traditie die voor NIVOZ van belang is. Porticus Nederland – een van onze betrokken financiële partners – verzocht NIVOZ in 2018 een point of view te schrijven over onderwijs dat zich richt op ‘ whole child development’ . Een aanpak die uitgaat van Whole Child Development (WCD) erkent de waarde van alle dimensies van menselijke ontwikkeling, van de jongste kindertijd tot de vroege volwassenheid, en staat voor een onderwijs dat de fysieke, sociale, emotionele, cognitieve, spirituele en ethi- sche ontwikkeling van ieder kind adresseert. Programma Whole Child Development In lijn met deze point of view heeft Porticus samen met NIVOZ, vier lerarenopleidingen en een aantal schoolleiders in het voorbije kalen­ derjaar een vierjarig programma ontwikkeld om leraren en schoolleiders beter toe te rusten om vanuit het whole child development -perspectief onderwijs te verzorgen in de grootstedelijke context. Het programma zal zich richten op vier aandachtsgebieden: 1 Innovaties binnen de betrokken lerarenoplei­ dingen gericht op w hole teacher development 2 Schoolontwikkeling gericht op whole child development in scholen in de grootstedelijke context d.m.v. een WCD-leiderschaps­ programma en ondersteuning schoolteams 3 Onderbouwing met (innovatief) onderzoek gericht op de praktijk in de betrokken oplei­ dingen en scholen 4 Verspreiden van onderzoek en goede prak­ tijken om belanghebbenden te informeren en te betrekken NIVOZ zal de komende vier jaar samen met Porticus de verantwoordelijkheid voor het programmamanagement op zich nemen. Ook zal NIVOZ vanuit haar ervaring met de trajecten pedagogisch leiderschap de school­ leiders begeleiden in het WCD-leiderschaps­ programma. Ui tgel icht : Porticus programma voor whole chi ld development

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=