41 • Hoe organiseren we de trajecten nu zo dat het echt van de deelnemer zelf wordt? (eigenaarschap) • In hoeverre draagt het traject PT bij aan de ontwikkeling van een team? (schoolethos) Op zoek naar de meest urgente van deze vragen, loopt Eveline Oostdijk sinds september 2019 mee in een traject van ISK Ithaka in Utrecht, waarbij zij participerende observatie doet in de rol van deelnemer en onderzoeker. Uit dit verkennende traject, met daarin ook gesprekken met deelnemers en docenten, blijkt dat het belangrijk is om de inhoud en de bronnen van de trajecten opnieuw tegen het licht te houden en mogelijk aan te vullen. Er dienen zich twee lijnen van ondersteunend onderzoek aan. Het eerste spoor is het verder inhoudelijk ontwikkelen van de trajecten. Daarbij gaat het met name om het ontwikkelen van expertise op het gebied van zowel fenomenologisch onderzoek (Van Manen) als het denken over de pedagogische opdracht (o.a. Biesta) en de relatie daartussen. We willen een inventarisatie maken van de gebruikte bronnen en deze waar nodig verdiepen en/of aanvullen met nieuwe bronnen. Het is belangrijk zichtbaar te maken wat er in de trajecten gebeurt. Hiermee kunnen we een sterk verhaal ontwikkelen over wat pedagogisch opleiden volgens NIVOZ inhoudt en betekent. Dit onderzoek zal in het schooljaar 2020-2021 plaatsvinden. Een en ander wordt ook gekoppeld aan een literatuurstudie rondom pedagogische tact waaraan Luc Stevens in samenwerking met de KU Leuven heeft gewerkt. Kernpublicaties Met het samengaan van de NIVOZ-site (en het Forum) en hetkind. org in 2018 zijn de wetenschappelijk legitimerende artikelen integraal onderdeel geworden van het NIVOZ-platform hetkind . Het voorbije jaar is uit de grote schare wetenschapsartikelen (meer dan 200) een behapbare selectie gemaakt van ruim dertig ‘kernpublicaties’, die behoren tot het hart van het NIVOZ- gedachtengoed. Daarnaast is in groepjes gewerkt aan nieuwe kernpublicaties en zijn er artikelen opgezet en deels al verwezenlijkt over thema’s