Nivoz Jaarverslag 2019

40 De NIVOZ-denktank stelt zich tot doel om bij te dragen aan de verbinding tussen handelen en denken, tussen de prak- tijk en systematische reflectie op die praktijk, op basis van relevante bronnen. Het was een spannend en inspirerend jaar voor de NIVOZ-denk­ tank. Heel belangrijk was het werk voor en met Porticus, het ontvouwen van een visie op whole child education en het vervol­ gens ondersteunen van het ontwerpproces van een programma voor lerarenopleidingen – de R&D die mogelijk werd dankzij een subsidie die werd toegezegd aan een daartoe gevormd consor­ tium. Daarnaast werd er gewerkt aan NIVOZ-kernpublicaties, verscheen er een boek van Rob Martens, waren er bijdragen aan NIVOZ- onderwijsavonden en andere symposia en vonden er activiteiten en ontwikkelingen plaats in nauwe samenwerking met de NIVOZ- leerstoel van Gert Biesta. Onderzoek in de trajecten De denktank wil een bijdrage leveren aan het systematisch zicht­ baar maken van de inzichten en ervaringen die in de trajecten Pedagogische Tact worden opgedaan. Het doel is andere oplei­ dingen te inspireren ommeer te werken vanuit pedagogische tact of leiderschap. Daarmee kan NIVOZ haar impact vergroten. Er zijn in 2019 verschillende gesprekken gevoerd over mogelijk onderzoek binnen de trajecten, zowel met de denktank als met de docenten. Daaruit bleek dat er verschillende soorten vragen op verschillende niveaus zijn die om een onderzoekmatige bena­ dering vragen. Enkele voorbeelden: • Hoe kun je pedagogisch opleiden? Wat is daarvan de kern?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=