Nivoz Jaarverslag 2019

35 Speciale avonden Op 15 maart 2019 organiseerde NIVOZ, samen met George Lengkeek en Nicolien Montessori van de Hogeschool Utrecht, het symposium ‘Ecologisch bevraagd, pedagogisch uitgedaagd? ’ Het symposium vond plaats op het Montessori College Oost in Amsterdam en de keynotes waren van Harry Kunneman, Chris Bremmers en Gert Biesta. Het tweede deel van het symposium bestond uit dialoogtafels, waaraan de ca. 100 deelnemers in groepen met elkaar in gesprek gingen over de pedagogische uitdagingen waar de ecologische urgenties ons voor stellen. NIVOZ organiseerde op 15 mei ook nog een speciale avond rondom het boek ‘Dat is pedagogiek’ – een uitgave van de Universiteit Leuven. Jan Maschelein is de samensteller van het omvangrijke pedagogische werk, een boek dat eigenlijk door elke leraar en pedagoog als standaardwerk gelezen zou moeten worden. De avond in Driebergen trok 80 belangstellenden en kende met Carlijne Ceulemans, Wouter Pols en Simon Verwer een aantal gastsprekers en co-auteurs. Daarnaast was er op 20 november een seminar, getiteld Wijsheid in regeltijd . Het netwerk ‘Werken met deugden’ was de initi­ atiefnemer en NIVOZ – Maartje Janssens en Geert Bors in het bijzonder – tekende voor het gastheerschap. Op de zolder van het landhuis op landgoed De Horst verzorgden Wouter Sanderse en Tiny Rahimy een inleiding en was er een muzikaal intermezzo van Bart van Rosmalen en Anouk Saleming. Het begrip praktische wijsheid werd verkennend naast het begrip pedagogische tact gelegd. Met bijna 100 deelnemers was de middag – waar ook een tiental workshops plaatsvonden – uitverkocht. Tot slot was er op 10 december een avond over Spelen , een uitvloeisel van het jaarthema en direct verbonden aan het boek ‘We moeten spelen’ dat wetenschappelijk directeur Rob Martens schreef. Het is een NIVOZ-uitgave die tot stand kwam in samen­ werking met illustrator en vormgever Mark Schalken. De ludieke avond vond plaats in het Huis van Betekenis in Utrecht en bood met een dubbelinterview met Sjef Drummen (Agora) en Christel Hartkamp (Sudbury Valley-scholen), een optreden van leraar Rob Bekker en zijn ZIMIHC-band en een speelse tekenopdracht de gewenste afwisseling en diepgang.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=