33 Het NIVOZ-podium agendeert en organiseert Onderwijs­ avonden, masterclasses, lezingen, symposia en studiedagen. Sprekers bieden daarin inspiratie, kennis en onderbouwing op het gebied van goed pedagogisch onderwijs. NIVOZ-Onderwijsavonden Honderden onderwijsbetrokkenen vonden ook in 2019 hun weg naar theater Maitland in Driebergen, het traditionele podium van de NIVOZ-onderwijsavonden. Sprekers boden inspiratie om het gesprek te voeren over goed onderwijs en stil te staan bij het eigen pedagogisch handelen. In het kalenderjaar 2019 bouwden we tot de zomer voort op ons jaarthema ‘Spelen leren, maken’ – een begrip dat we wilden verkennen en onderzoeken in relatie tot de pedagogische opdracht. Voor elke avond hadden we twee sprekers uitgenodigd, die elkaar aanvulden. Lector Ellen Klatter en bestuurder Ron Bormans, beiden van de Hogeschool Rotterdam, spraken Over de regels en het spel (10 januari). ArtEZ-docent Janeke Wienk en acteur Gijs Scholten van Aschat verdiepten zich in het onderwerp Kunst als educatie (14 maart) en de twee filosofen René ten Bos en Henk Oosterling doken in de vraag Wat staat er op het spel en wat kunnen we ervan maken? ( 12 juni). Voor de reeks in schooljaar 2018-2019 waren 215 passe-partout­ kaarten verkocht. De vijf avonden van het nieuwe schooljaar­ thema – De grote wereld en en de kleine wereld. Naar een pedagogiek van de hoop – trokken 135 vaste kaarthouders. Samen met de losse kaartverkoop was de zaal voor 80 procent gevuld op de Onderwijsavonden met Trudy Dehue – Stoornissen die ‘toeslaan’ (19 september) en Micha de Winter – Van kwets-