30 De kern van goed onderwijs en van goede resultaten is voor ons de kwaliteit van de interactie tussen de leraar en de leerlingen. Daar waar leraren ‘pedagogisch tactvol’ handelen, zou je ook kunnen zeggen. Het gaat hierbij om wie je bent en waar je voor staat. Om zelfkennis, vertrouwen in jezelf, in je leerlingen, in je collega’s. De ander ‘verstaan’ en weten waar je met je leerlingen en met je school naar toe wilt: jouw pedagogische opdracht. Hoe ontwikkel je pedagogisch tactvol handelen als leraar of schoolleider? Hoe houd je jezelf ‘scherp’ in dit opzicht? Bij stichting NIVOZ bieden we drie trajecten aan: • Pedagogische Tact (PT) – voor leraren en docenten • Pedagogisch Leiderschap (PL ) – voor schoolleiders en leidinggevenden • Pedagogische Verdieping (PV) – voor iedereen die PT of PL heeft gedaan Pedagogische Tact (PT) is het basistraject van Stichting NIVOZ. Het wordt kortweg gedefinieerd als: ‘het goede doen, op het juiste moment, óók in de ogen van de leerling’. Hier ligt een hoogontwikkelde kwaliteit van relatie of verbondenheid – in dit geval een pedagogische relatie tussen leraar en leerling, docent en student – aan ten grondslag. Deze is niet alleen van belang voor de weg naar volwassenheid, maar net zo goed voor het onderwijsresultaat van de leerling (of student). Versterkend aan de aspecten van Pedagogische Tact werken schoolleiders in het traject Pedagogisch Leiderschap (PL) aan hun pedagogische opdracht, aan hoe zij het potentieel vergroten van de leraren en het team en daarin hun eindverantwoordelijk­ heid nemen.