16 • • • NIVOZ draagt bij aan het sterken van schoolleiders en leraren in hun pedagogische opdracht. Het jaar 2019 stond voor mij in het teken van hoe NIVOZ vanuit haar opgebouwde positie ook op een andere manier naar buiten zou kunnen treden. Zich op een directere manier zou kunnen voegen ín het huidige onderwijssysteem. Je zou het als een manifestatie van het ‘volwassen worden’ van ons instituut mogen zien. NIVOZ vindt haar oorsprong in het werk van founding father Luc Stevens, die in 2018 zijn stokje overdroeg aan een volgende generatie. Vanaf de oprichting in 2003 hebben we ons in eerste instantie gericht op de kwaliteit van de interactie tussen leraar en leerling als belangrijkste factor van goed onderwijs. De Self Determination Theory was de belangrijkste legitimering, het handelen van de leraar ons werkmateriaal. De focus lag nadrukkelijk op het moment, het nu (zoals dat ook bij jonge kinderen het geval is). Alles was erop gericht om leerlingen erbij te houden en niet uit te sluiten. Onze aandacht verbreedde zich, geïnspireerd door Otto Scharmer – wiens Theorie U we gingen gebruiken in onze trajecten, die de factor toekomst in het spel bracht – en door Gert Biesta, die ons de waartoe-vraag voor de voeten wierp. We schoven op, van het moment naar het proces, van tact naar tactvol, van het klas­ lokaal naar het in de wereld brengen en we werden ons als NIVOZ bewust van het idee van de pedagogische opdracht. Dat bleek koren op mijn molen, die door niemand specifiek gegeven ‘opdracht’. In opdracht zit verantwoordelijk­ heid, en daarmee vertrouwen. De maatschappelijkheid van de opdracht brengt verbinding met zich mee. Je moet er wat van maken, zo ben ik opge­ voed, als mens en als leraar dus. Het is de opdracht die zin geeft aan het leven. Toen ik eind 2018 het appèl voelde ommet NIVOZ voor de Rotterdamse context een nieuwe lerarenopleiding te ontwerpen, heb ik dat serieus genomen. Hier, in de complexiteit van de grote stad, kunnen we van extra betekenis zijn. In het jaar 2019 zijn we op onderzoek gegaan en ontdekten we dat er een reële behoefte is aan een andere opleiding, één waar de peda­ gogiek het uitgangspunt is en de grootstedelijke context de focus. Leraren opleiden voor scholen in de grote stad, daar waar het scheppen van kansen in een superdiverse context een eigen dimensie geeft aan het leraarschap. Daar waar de pedagogische opdracht als vanzelf voorop komt te staan! Het is spannend en een grote uitdaging. Het jaar 2020 zal uitwijzen of we deze opleiding daadwerkelijk leven in kunnen blazen • • • Nickel van der Vorm Het appèl Door dit verslag heen lees je anekdotes over 2019 van NIVOZ-medewerkers