Nivoz Jaarverslag 2018

57 Monique van den Heuvel MEd hoofddocent Pedagogiek en Didactiek aan Hogeschool Rotterdam en aan Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn/Instituut voor Gezondheidszorg. ‘Luc Stevens, voormalig direc- teur NIVOZ, is voor mij een man die me raakt door alles wat hij zegt. Samen met Willem Wilmink en Annie MG Schmidt staat hij op eenzame hoogte v.w.b. zijn teksten voor en over kinderen. De site van ‘NIVOZ- platform hetkind’ is voor mij en mijn studenten op de lera- renopleiding Gezondheidszorg en Welzijn op Hogeschool Rotterdam een bron van inspi- ratie, herkenning en plezier. Mede door de input van het traject Pedagogisch Tact is binnen Hogeschool Rotterdam het Pedagogisch Pact opgezet, een beweging die zich ten doel staat de pedagogiek binnen de school weer op de kaart te zetten.’ Merel Boon onderwijs pedagoog Hogeschool Leiden, faculteit Educatie ‘Woorden scheppen werel- den. In mijn ontmoeting met mensen bij NIVOZ ontstaat nieuwe taal. Nieuwe werelden.’ Arie de Bruin voorzitter Janusz Korczak Stichting, 43 jaar werkzaam geweest in het onderwijs. Na pensionering (2011) columnist, schrijver van diverse peda- gogische artikelen, boeken, onderwijscabaretier, dichter, schrijver en componist van liedjes ‘NIVOZ zorgt ervoor dat we in het onderwijs weer spreken over Het Kind. Zo’n tegenwicht is echt nodig in een tijd waar het onderwijs zich meer druk lijkt te maken om toetsen, scores, dossiers en protocollen.’ Wilma van Esch Projectcentrum Jonge Kind ‘Afgelopen jaar genoten van de diepgang, de zorgvuldigheid en waarde van het samen met NIVOZ doorontwikkelen en uitvoeren van het traject Pedagogisch Leiderschap voor de Kinderopvang: theorie verbinden aan praktijk, praktijk conceptualiseren. En vooral samen met leidinggevenden bouwen aan een kansrijke, liefdevolle basis voor jonge kinderen. Waardevol!’ Meike Broecheler Pabo-docente Marnix Academie Utrecht ‘Voor mij als lerarenopleider zijn de ontmoetingen bij NIVOZ altijd waardevol: ik haal er inspiratie, kan prakijkerva- ringen uitwisselen en samen met collega’s sparren over de belangrijke vragen uit ons vak.’ Hartger Wassink zelfstandig onderzoeker en adviseur ‘NIVOZ is voor mij een uniek instituut, omdat het de enige plek in Nederland is, waar fundamenteel en onafhankelijk wordt nagedacht over wat onderwijs is, en hoe onderwijs, opvoeding en samenleving zich tot elkaar verhouden. En het is niet alleen denken, maar ook doen, rechtstreeks in begelei- ding van leraren en schoollei- ders. In een gefragmenteerd onderwijsveld, dat bovendien sterk politiek gekleurd is, is het belangrijk zo’n vrijhaven te hebben.’

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=