Nivoz Jaarverslag 2018

56 uitdragen van mijn opvattingen over fundamenteel ander onderwijs. Alle kinderen hebben recht op een eerlijke onderwijs- plek en kijken elke dag uit naar een écht onderwijsfeest!’ Corina van Doodewaard docent, opleidingscoördinator van de masteropleiding Physical Education and Sport Pedagogy ‘ NIVOZ is voor mij een bundeling inspiratie: in grote verhalen en kleine daden. Het vakmatig delen van de pedagogische urgentie op onderwijsavonden en symposia, maakt de ontmoe- ting steeds weer betekenisvol.’ Edith Hooge voorzitter Onderwijsraad en hoogleraar Onderwijsbestuur bij TIAS, Universiteit van Tilburg ‘NIVOZ brengt al jaren het peda- gogische aspect van onderwijs voor het voetlicht, en geeft er voor leraren en leidingge- venden handen en voeten aan met het concept ‘pedagogisch tact’ dat centraal staat in de NIVOZ-opleidingen.’ Sjef Drummen onderwijskunstenaar, school- leider, co-founder Niekée en Agora ‘Luc Stevens is altijd mijn pedagogisch baken geweest in al mijn handelen als docent/ schoolleider. NIVOZ heeft die functie overgenomen. Hun pure benadering van ontwikkeling van kinderen helpt om de strijd tegen geïnstitutionaliseerde onzin-structuren van het onderwijs met verve te voeren in het belang van kinderen. Een fantastische partner in onze gezamenlijke zoektocht naar optimale leervoorwaarden. Wetenschappelijke inzichten geven, uitdragen van peda- gogisch gedachtengoed, opbouwen van een groot netwerk, interessante lezingen verzorgen, hierin is NIVOZ onmisbaar om standvastig koers te kunnen houden.’ Dr. Thieu Besselink oprichter The Learning Lab ‘NIVOZ is voor mij een innerlijk kompas in het onderwijs. Wat alle programma’s karakteri- seert is het vermogen om bij de essentie te komen van de ontwikkeling in mens en samen- leving.’ Beatrice Keunen hoofdredactrice Balans Magazine ‘De mens is van nature gericht op groei. NIVOZ scherpt ons in het belang van funda- mentele basisvoorwaarden daartoe. Daarbij gaat het om vertrouwen, empathie, veiligheid, autonomie; om ruimte voor ontwikkeling. Kostbaarheden waarvoor wij allen – klein en groot – zorg kunnen dragen, in de relatie tot de ander en in die tot onszelf.’ Maarten Stuifbergen directeur bestuurder Montessorischool Leidschen­ veen, documentairemaker Iedereen is leraar ‘NIVOZ zorgt voor een inhoude- lijk uitkijkpunt in een turbulent onderwijslandschap, waardoor ik iedere keer weer op een betekenisvolle manier kan navigeren. NIVOZ faciliteert een structurele dialoog over het belang van pedagogiek in het bijdragen aan het onderwijs van morgen.’