Nivoz Jaarverslag 2018

55 René van Harten voorzitter college van bestuur Trinamiek NIVOZ is voor Trinamiek een belangrijke inspiratiebron voor de ontwikkeling van Boeiend Onderwijs vanuit Pedagogisch Tact. Een systemische benade- ring van relatie, competentie en autonomie. Edith van Montfort collega van bestuur SAAM-scholen ‘NIVOZ zou ik het pedagogisch hart van Nederland willen noemen. Waar de pedagogisch opdracht van het onderwijs een gekoesterde verantwoor- delijkheid is. Voor mij bieden de ontmoetingen in Driebergen – en de figuurlijke ontmoe- tingen in blogs, onderzoek en artikelen – de kans omme keer op keer te verhouden tot de bedoeling: het beste van jezelf geven voor de beste kansen voor kinderen. Waar in de dagelijkse werkelijkheid van het onderwijs(-bestuur) met grote regelmaat – en vaak gelukkig onbedoeld – een wirwar van regelgeving, systemen en struc- turen ‘op de loer’ ligt, brengt NIVOZ je terug bij het kind. Laat dat het kompas zijn voor een ieder, in ieder geval voor alle professionals in het onderwijs.’ Shanti George Senior Associate aan Learning for Well-being Foundation, conference host NIVOZ- symposium Unfolding Human Potential, onafhankelijk onderzoeker en adviseur ‘NIVOZ gaat naar de kern van de zaak. Of het onderwerp nu is dat waar het wezen- lijk om draait in de relatie tussen leerling en leraar, in het schoolleiderschap, in de lerarenopleiding of in het onderwijsonderzoek. De NIVOZ- symposia die ik heb bijgewoond boden zowel uitzicht op de inspirerende werkelijkheid die zich voordoet tussen leraar en kinderen in het klaslokaal en op school – vaak in situaties met een scala aan uitdagingen – als op een helder denkkader dat hoop biedt voor de grotere werkelijkheid, ook buiten onze scholen.’ Wouter Pols auteur, onderzoeker en voor- malig docent-opleider. Recent actief als deeltijdonderzoeker op de Hogeschool Rotterdam, binnen het Kenniscentrum Talentontwikkeling ‘We waren vergeten waar het bij pedagogiek om gaat. In de opvoedings- en onderwijswe- tenschappen gaat het alleen om het ‘hoe’, maar het gaat in opvoeding en onderwijs ook altijd om het ‘wat’, het ‘waartoe’ en het ‘wie’. En daar gaat de pedagogiek over. Het NIVOZ heeft ons daar weer alert op gemaakt.’ Joop Berding  pedagoog en auteur. Hij heeft vele publicaties op zijn naam, met name over het werk van Arendt, Korczak en Dewey ‘Met mensen van NIVOZ is het prettig samenwerken. Ze zijn betrokken, inhoudelijk deskundig en openen steeds weer nieuwe deuren. Als peda- goog en auteur heb ik bij het NIVOZ een prachtig platform waar ik mijn ideeën goed kwijt kan.’ Dolf van den Berg em. hoogleraar van de Radboud Universiteit te Nijmegen, geeft (inter)nationaal lezingen en work- shops over management van innovaties in het onderwijs ‘NIVOZ zie ik als een partner die mij bevestigt en versterkt in het