Nivoz Jaarverslag 2018

54 Henk Oosterling emeritus hoogleraar, filosoof, initiatiefnemer Rotterdam Vakmanstad ‘NIVOZ staat voor een integrale onderwijspraktijk voorbij hokjes en ontdaan van drem- pels. Met het kind als radiant middelpunt èn ultieme focus inspireert het leraren en teams door hen te voeden met een interdisciplinair discours dat pedagogisch denken en doen ontzet, losmaakt en hero- riënteert op een wereld die niet alleen mediawijs maar vooral ook ecowijs zal zijn.’ Annette van Valkengoed directeur Laterna Magica, IKC in Amsterdam ‘In 2005 waren we op de zolder van het landhuis (De Horst) met zo’n 20 mensen in gesprek met Harry Kunneman. Een metafoor van die avond ‘kampvuren en lantaarnpalen’ breng ik anno 2019 graag voor het voetlicht. Op vele momenten, onder meer de conferenties, heb ik ervaren dat het NIVOZ ruimte creëert voor kampvuurtjes. Leren bij kampvuurtjes (leefwereld) biedt ruimte voor innovatie, impli- ciete kennis, het spel van licht en schaduw, verbinden, verhalen, spelen, delen, inspireren, reflecteren en trage vragen. Leren onder lantaarn- palen (systeem) staat voor traditie, kennis, uniformiteit, controle en verantwoording. In Laterna Magica verbind ik leren onder lantaarnpalen-licht met leren bij het licht van kamp- vuurtjes.’ Beate Letschert Duitse pedagoge, auteur van het boek Bemoediging ‘NIVOZ: omdat verbeeldings- kracht, intuïtieve tact en bemoediging daar een elkaar versterkende pedagogische driehoek vormen. NIVOZ werkt met leerkrachten altijd uitdrukkelijk bemoedigend. Dat is belangrijk, want alleen bemoedigde leerkrachten zijn in staat, om kinderen en jeug- digen zelf te bemoedigen. De eigen bemoediging is daarvoor een onontbeerlijke voorwaarde. NIVOZ werkt met – en bereikt – de nodige balans en dialoog tussen theorie en praktijk. Alleen als gelijkwaardige ‘team- partner’ kunnen ze voor elkaar van betekenis zijn.’

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=