Nivoz Jaarverslag 2018

33 Ui tgel icht : e-books De redactie van het platform stelde in het schooljaar 2017-18 een zevental e-books samen n.a.v. een verkenning van het begrip Volwassenheid, het jaarthema. Voor iedere uitgave – 64 pagina’s – werd een aantal reeds gepubliceerde online artikelen gebruikt die geschreven waren n.a.v. het perspectief op Volwassenheid dat werd belicht en beli- chaamd door elke spreker van de zeven Onderwijsavonden. Daarnaast werd er een verslag geschreven en een duiding gegeven van deze avond. Bij volwassenheid en onder- wijs denken we allereerst aan vragen als: hoe worden leerlingen volwassenen? Wat is volwassenheid? Wat is daarbij de rol van leraren en opvoe- ders? Wat zou een ‘volwassen’, ofwel meer genuanceerd en doordacht idee, van de rol van onderwijs bij het oplossen van maatschappelijke problemen kunnen zijn? Wat verwachten we als maatschappij van leraren, van schoolleiders, en is het ‘wenselijk’ wat dan ‘gewenst’ wordt? We kunnen ons ook de vraag stellen wat een ‘volwassen’ opvatting van de verantwoor- delijkheid voor goed onderwijs is, waar leraren en schoollei- ders dagelijks invulling aan geven? ‘Volwassenheid’ duidt hier op de onderkenning van het belang dat leraren ruimte hebben hun eigen keuzes te maken en te onderbouwen. En dat juist deze vrijheid leraren verantwoordelijk en daarmee kwetsbaar maakt. Kortom, we passen het begrip ‘volwassenheid’ toe om recht te doen aan het complexe, morele en emancipatoire karakter van onderwijs. Voor de vraag naar het bredere doel van onderwijs bestaat geen eenduidig antwoord. Het vraagt van alle betrokkenen om bezinning op persoonlijke waarden én tegelijk een open houding naar die van anderen. Dat is geen voor de hand liggend proces.