Nivoz Jaarverslag 2018

29 Daarnaast was er ons eigen onderzoek. Dat onderzoek is ingebed in een werkproces bestaande uit onder meer: • Studiekring i.s.m. de leerstoel van Gert Biesta • Lectorenkring rondom de leerstoel van Gert Biesta • Onderzoek naar het traject Pedagogisch Tact • Bijeenkomsten o.l.v. George Lengkeek i.s.m. lectoraat Leren en Innoveren (Hogeschool van Amsterdam) en lectoraat Levensbeschouwelijke Vorming / Normatieve Professionalisering (Universiteit Utrecht / Hogeschool Utrecht) Porticus verzocht NIVOZ een point of view te schrijven over onderwijs dat zich richt op ‘ whole child development’ . In het najaar is er door een groot aantal NIVOZ-mensen aan gewerkt. Er zijn interviews afgenomen en er is studie verricht. Porticus is de internationale organisatie die de filantropische programma’s ontwikkelt en beheert van charitatieve instellingen die zijn gericht op ondernemers uit de familie Brenninkmeijer. Ze werkt samen met partners over de hele wereld ter bevordering van mense- lijke waardigheid, sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid. Ze streeft ernaar om binnen strategische thema’s – onderwijs, samenleving, geloof en zorg – en op het gebied van econo- mische ontwikkeling en klimaatverandering bij te dragen aan structurele maatschappelijke verandering. Zowel Porticus als NIVOZ beroept zich voor haar legitimering op de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens , het Earth Charter en de urgentie van het streven naar een humane, democratische, rechtvaardige en duurzame samenleving. Daarbij delen Porticus en NIVOZ de overtuiging dat het een kerntaak van het onderwijs is om kinderen te begeleiden naar een actief leven, waarin ze deelnemen aan de wereld op een verbonden en verantwoordelijke manier. Dit vraagt om een onderwijs dat zowel breed van opzet als holistisch in aanpak is – een onderwijs dat zich niet alleen richt op de cogni- tieve ontwikkeling van het kind, maar op de ontwikkeling van het gehele kind, het zogeheten ‘whole child development’. Een aanpak die uitgaat van Whole Child Development (WCD) erkent de waarde van alle dimensies van menselijke ontwikkeling, van de jongste kindertijd tot de vroege volwassenheid, en staat voor een onderwijs dat de fysieke, sociale, emotionele, cognitieve, spirituele en ethische ontwikkeling van ieder kind adresseert. Ui tgel icht : Porticus

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=