Nivoz Jaarverslag 2018

24 In 2018 hebben de docenten van NIVOZ samen met Mascha Enthoven (lector Pedagogische opdracht aan Hogeschool InHolland) het traject Pedagogische Tact versterkt door expliciet te maken wat de aandachtsgebieden zijn en het curriculum en de werkvormen hierop af te stemmen. In het traject Pedagogische Tact (PT) en Pedagogische Verdieping (PV) staan vier aandachtsgebieden centraal. Deelnemers ontwikkelen zich als individu en als team langs aspecten van het leraar zijn binnen een school: 1 Pedagogische opdracht. Wat is volgens jou de bedoeling van onderwijs in relatie tot de samenleving? En wat betekent dit voor je rol en verantwoordelijkheid in de ontwikkeling van leerlingen? 2 De leraar is zijn eigen instrument. Inzicht in eigen kwaliteiten en die manifesteren in je handelen. 3 Leerling zien als partner en actor. Kennis van de leerling, perspectief van de ander kunnen innemen en eigenaarschap van leerling versterken. 4 Leraar zijn binnen een team. Een onderzoe- kende en open houding in het team, werken vanuit een gezamenlijke visie en elkaar als steunbron ervaren. Er zijn artikelen over deze aandachtsgebieden verschenen in het tijdschrift Van12tot18 en op ons eigen NIVOZ-platform hetkind. Ui tgel icht : vier aandachtsgebieden Pedagogische opdracht Leerling als subject, als actor Leraar als zijn eigen instrument schoolklimaat

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=