Nivoz Jaarverslag 2018

22 De kern van goed onderwijs en van goede resultaten is voor ons de relatie, waarin leraren weten hoe ze intelligent en met compassie kunnen reageren op hun leerlingen en op de ontwikkeling van zichzelf en collega’s. Daar waar leraren pedagogisch tactvol handelen, zou je ook kunnen zeggen. Het gaat hierbij niet om een set vaardigheden die je hebt, maar om wie je bent en waar je voor staat. Om zelfkennis, vertrouwen in jezelf, in je leerlingen, in je collega’s. De ander verstaan en weten waar je met hen naar toe wilt: je pedago- gische opdracht. Hoe ontwikkel je pedagogisch tactvol handelen als leraar of schoolleider? Hoe houd je jezelf scherp in dit opzicht? Bij stichting NIVOZ bieden we drie trajecten aan: • Pedagogische Tact (PT) – voor leraren en docenten • Pedagogisch Leiderschap (PL) – voor schoolleiders en leiding- gevenden • Pedagogische Verdieping (PV) – voor iedereen die PT of PL heeft gevolgd Pedagogische Tact (PT) is het basistraject van stichting NIVOZ. Het wordt kortweg gedefinieerd als: ‘het goede doen, op het juiste moment, óók in de ogen van de leerling’. Hier ligt een hoogontwikkelde kwaliteit van relatie of verbondenheid – in dit geval een pedagogische relatie tussen leraar en leerling, docent en student – aan ten grondslag. Deze is niet alleen van belang voor de weg naar volwassenheid, maar net zo goed voor het onderwijsresultaat van de leerling (of student). In lijn met de aspecten van Pedagogische Tact werken school- leiders in het traject Pedagogisch Leiderschap (PL) aan hun

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=