Nivoz Jaarverslag 2018

11 NIVOZ vanaf 2003 Na zijn emeritaat als hoogleraar aan de Universiteit Utrecht richtte Luc Stevens in 2003 stichting NIVOZ op. De oorspronke- lijke drijfveer van NIVOZ lag bij de ontwikkelingsbehoeften van ieder kind en de consequenties daarvan voor het onderwijs. Met andere woorden: hoe komt de ontwikkeling van ieder kind het beste tot zijn recht? Al snel kwam daarin de pedagogische relatie tussen leerling en leraar centraal te staan. De frase ‘Zonder relatie geen prestatie’ kreeg vleugels. En zo schoof de aandacht van het NIVOZ-werk op van kind naar leraar: de leraar zelf als belangrijkste (f)actor in de kwaliteit van onderwijs. NIVOZ draagt uit dat interventies in onderwijs per definitie een morele component hebben. Immers, voortdurend wordt van schoolleider en leraar gevraagd keuzes te maken om telkens weer het goede te doen. Wanneer beiden zich niet alleen bewust zijn van die morele rol maar hem ook omarmen, nemen zij een autonome, geëmancipeerde houding aan, waarin leraar en schoolleider staan voor hun handelen en beroepseer. Daarmee dient zich een zicht op hun eigen morele werkelijkheid aan en waar die vandaan komt: het brengt hen bij persoonlijke, profes- sionele en pedagogische antwoorden op de waartoe-vraag: waartoe dient het onderwijs? Waar leidt het toe? Waar zou het toe moeten leiden? In de opdracht van het onderwijs zit dus ook een maatschappe- lijke opdracht. NIVOZ ervaart een grote urgentie in de bewust- wording van de rol die onderwijs speelt in de vorming van de maatschappij van morgen. Gedurende de afgelopen vijftien jaar ontwikkelde NIVOZ zich tot een onafhankelijk instituut dat de pedagogiek als handelingswe- tenschap weer onder de aandacht bracht in onderwijspraktijk. NIVOZ werd bij een groter onderwijspubliek bekend door het opnieuw introduceren van het begrip Pedagogische Tact (2008) en het initiëren van platform hetkind (2011) . In zijn invulling van de notie ‘pedagogische tact’ verbond Stevens het persoonlijke en pedagogisch relationele met de inhoudelijke vakbekwaamheid van de leraar. Daarbij moet goed onderwijs, belichaamd door leraren en schoolleiders, ook een doel of peda-

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=