Nivoz Jaarverslag 2018

10 H I S T O R I E In maart 2018 nam professor dr. Luc Stevens (77) afscheid als wetenschappelijk directeur van stichting NIVOZ, ruim vijftien jaar na de oprichting (2003) van het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken . Stevens droeg het stokje over aan professor dr. Rob Martens. In dit histori- sche overzicht blikken we terug, beginnend in de academi- sche context waarin Luc zijn sporen naliet, om vervolgens te zien van waaruit NIVOZ is ontstaan en op welke waarden het is gestoeld. Luc Stevens – van huis uit orthopedagoog – heeft een grote staat van dienst. Zijn publicaties zijn vanzelfsprekend voor leraren- opleidingen; tienduizenden leraren en schoolleiders heeft hij in lezingen of anderszins geïnspireerd. Stevens’ signatuur is herken- baar in vele stromingen van het huidige onderwijs. In grote lijnen is te stellen dat Luc Stevens van het als orthopeda- goog ‘behandelen’ van jongeren met gedrags- en motivatiepro- blemen opschoof naar het voorkomen van die problemen. Dat deed hij door duidelijk te maken wat de consequenties voor het onderwijssysteem zouden moeten zijn als je de behoeften van alle jongeren serieus neemt. Van ‘curriculum’ schoof hij op naar ‘de leerling’. Stevens kreeg in zijn academische carrière steeds meer moeite met de verwording van de sociale wetenschappen tot een smalle positivistische cultuur van meten en afrekenen. Dat is een jas die de pedagogiek en de relatie tussen opvoeder en kind niet goed past. Inspiratie puttend uit een voorhoede van de (bèta)weten- schappen, realiseerde hij zich dat meer nadruk moet worden gelegd op complexiteit, netwerken en patronen; dat alles met alles te maken heeft en dat alles ertoe doet. Ook, of juist, in het klaslokaal.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=