Humor als ontwapening
15 mei 2024
Humor als ontwapening: Bart Heeling is er fan van en gebruikt het om verbinding te zoeken met die kinderen die door anderen vaak als “aandachtstrekker”...
Lees meer15 mei 2024
Humor als ontwapening: Bart Heeling is er fan van en gebruikt het om verbinding te zoeken met die kinderen die door anderen vaak als “aandachtstrekker”...
Lees meer6 mei 2024
44 jaar geeft Vincent Duindam al les op de Universiteit Utrecht. Wat hebben die jaren lesgeven hem doen inzien over het lesgevende ambacht? Bereid...
Lees meer28 april 2024
Is het aan ons is om kinderen voor te bereiden op de toekomst? Dat vraagt Govert-Jan de Vrieze - docentonderzoeker bij Hogeschool Leiden en bij...
Lees meer18 april 2024
‘Iedereen verliet met energie de ruimte. Er was niets opgelost, maar veel gedeeld.’ Joost Vriens zit met een groep collega’s...
Lees meer16 april 2024
Hoe kunnen we in het onderwijs de bredere ontwikkeling van kinderen, leerlingen en studenten inzichtelijk maken? Is er een alternatief voor gestandaardiseerde...
Lees meer15 april 2024
Hoe kunnen we in het onderwijs de bredere ontwikkeling van kinderen, leerlingen en studenten inzichtelijk maken? Is er een alternatief voor gestandaardiseerde...
Lees meer11 april 2024
Toen Joost Vriens in 1982 zijn eerste stappen in een klaslokaal zette was hij een 22-jarige docent Levensbeschouwing. Idealistisch en gedreven....
Lees meer10 april 2024
De leerlingen van Bart Heeling hebben veel meegemaakt in hun nog zo ontzettend jonge leven. Het maakt hen wijzer dan ze zouden moeten zijn op...
Lees meer10 april 2024
Ofwel: hoe een koekje eten in de klas een aandachtsoefening kan zijn. Joost Vriens vertelt over hoe een leerkracht ervaarde dat echt maar één...
Lees meer8 april 2024
‘Er gaan lessen voorbij waarin er meer niet dan wel gebeurt. Leerlingen puffen uit na een toets, puffen uit na een gymles of puffen gewoon...
Lees meer4 april 2024
De leraar onderwijst. Maar wie maakt nou het echte verschil? Tijdens een avondprogramma in het Rotterdamse Dokhuis - thuishaven van stichting...
Lees meer27 maart 2024
Lisa zit al vrij lang in de SO+ klas van Bart Heeling. Het is een klas waarin onderwijs en zorg gecombineerd worden. De klas voor kinderen die...
Lees meer26 maart 2024
Hoe kunnen we in het onderwijs de bredere ontwikkeling van kinderen, leerlingen en studenten inzichtelijk maken? Is er een alternatief voor gestandaardiseerde...
Lees meer25 maart 2024
Hoe kunnen we in het onderwijs de bredere ontwikkeling van kinderen, leerlingen en studenten inzichtelijk maken? Is er een alternatief voor gestandaardiseerde...
Lees meer21 maart 2024
"Wat is de verhouding tussen emancipatie en socialisatie in het onderwijs? In hoeverre moet je mensen dingen opleggen omdat je denkt dat...
Lees meerThuis is belangrijk. Voor onderwijs, voor leren, maar evenzeer voor de dagdagelijkse omgang met elkaar, in de buurt of de wijk, in de samenleving die we met elkaar vormen. Op deze Dokhuis-dialoogavond wordt de betekenis van 'thuis' ervaren. We zijn met mensen uit buurt en wijk, van stad en platteland, vanuit uiteenlopende gronden en (verre) afkomst. En met jou als bezoeker. We spelen, maken, vertellen en delen. Er is eten, er is muziek en er zijn stille hoekjes.
Lees verder voor (gratis) deelname