De nood voor een pedagogisch baken in technologische stormen
30 oktober 2024
"Pedagogiek moet altijd het vertrekpunt zijn bij het maken van keuzes over de inzet van AI". De opkomst van artificiële intelligentie...
Lees meer30 oktober 2024
"Pedagogiek moet altijd het vertrekpunt zijn bij het maken van keuzes over de inzet van AI". De opkomst van artificiële intelligentie...
Lees meer7 oktober 2024
De dagelijkse onderwijspraktijk is een aaneenschakeling van momenten waarin je als professional handelt. De hele dag door moet je al doende,...
Lees meer15 september 2024
Bij NIVOZ zijn we onlangs de podcastserie ‘AI: het pedagogisch appèl – wat AI van het onderwijs vraagt’ gestart, een...
Lees meer5 juni 2024
In de 'Pedagogische Canon’ vindt u een serie portretten van onderwijswetenschappers en -denkers, uit heden en verleden. Hun werk is...
Lees meer7 mei 2024
‘Vertrouwen, daar kan ik wel wat mee’, stelt hoogleraar Ontwikkelingsneurowetenschap in de Maatschappij Eveline Crone direct als...
Lees meer 115 augustus 2023
Vanuit de opdracht om een hoopvolle toekomst te creëren voor komende generaties bracht José Middendorp als lector ‘Opvoeden...
Lees meer5 juli 2023
Leren samenleven in een diverse samenleving – waar hebben we het dan over? ‘Ik ga geen paraat antwoord geven’, begint hoogleraar Onderwijs...
Lees meer19 april 2023
Het leven zoals we dat nu leiden lijkt voor de toekomende tijd onmogelijk te zijn, zowel ecologisch, economisch als psychisch. Collectieve onrust...
Lees meer13 april 2023
De vraag wat kennis is en hoe wij leren, voert terug op ons perspectief op mens en wereld (ontologie). Met dat perspectief begint het vormgeven...
Lees meer28 november 2022
Donderdag 17 november promoveerde NIVOZ-medewerker Eveline Oostdijk op haar proefschrift ‘Leren zelf denken en samen leven: humanistisch...
Lees meer 121 november 2022
Hoe maak je leerlingen vertrouwd met het idee dat er meerdere perspectieven zijn die allemaal wellicht een zekere waarde hebben? En dat jouw...
Lees meer 21 november 2022
Pogingen van docenten om leerlingen bij de les te betrekken, dragen tegelijkertijd bij aan sociale ongelijkheid tussen leerlingen, zo laat Corina...
Lees meer 326 september 2022
Voor welke uitdagingen staat het onderwijs in een stad als Rotterdam en welke rol kan de pedagogiek daarin hebben? Wat vraagt het van leraren...
Lees meer 211 juli 2022
Op 27 juni jl. organiseerden Kennisnet en de Universiteit Utrecht een webinar ‘Data in het onderwijs. Vloek of zegen?’. Aanleiding...
Lees meer12 oktober 2021
Gert Biesta sprak ook zelf op het symposium ‘Biesta in de praktijk’, tevens de titel van het gelijknamige boek dat deze zomer uitkwam....
Lees meer