Nivoz Podcast

Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Blijf up-to-date en abonneer op onze podcast:

Nivoz Podcasts

Categorie:

#61 Beatrijs en Rob in een pedagogische ontmoeting: 'wat doet iemand als ik, met iemand als jij, in een wereld als deze?’

31-08-2022

#61 Beatrijs en Rob in een pedagogische ontmoeting: 'wat doet iemand als ik, met iemand als jij, in een wereld als deze?’

Rob van der Poel (NIVOZ) en onderwijsprofessional Beatrijs Dijkman – geschoold in de Transactionele Analyse (TA) - spraken in een eerdere podcast over de pedagogische opdracht gericht op ‘ontmoeting’. Dit is een vervolg, waarin ze een experiment aangaan en ze via een tweegesprek ook zelf dichter bij die ervaring trachten te komen. 'Wat doet iemand als ik, met iemand als jij, in een wereld als deze?'

Transactionele Analyse is ontstaan vanuit de radicale psychiatrie met een krachtige wens om tegen objectivering en systemische onderdrukking in te gaan. Vanuit die voedingsbodem in de jaren ’60 van de vorige eeuw is TA doorontwikkeld tot een praktische, positieve en sociale stroming in de humanistische psychologie. ‘TA-professionals geven veel aandacht aan bewustzijn en autonomie. Dit doen ze door de invloed van ‘het levensscript’ op gedrag te begrijpen en te werken vanuit het idee dat we als mens keuzes maken en ook vrijheid hebben om onze keuzes te herzien.’

Er zijn in de opleiding diverse specialisatiemogelijkheden en Beatrijs richt zich op de toepassing van TA bij onderwijsprocessen, zie ook podcast 1. In het tweede gesprek komt het begrip 'script' naar voren. Beatrijs: ‘Het levensscript helpt je om antwoord te geven op de centrale vraag van het leven: wat doet iemand als ik, met iemand als jij, in een wereld als deze?’

Het concept levensscript wordt gaandeweg geïllustreerd vanuit het idee van ‘onderbroken worden’ - een begrip dat ook in de drieslag van Gert Biesta een voorname plek heeft - en het daardoor steeds opnieuw vaststellen van dat script. Beatrijs: ‘Een groot deel van ons script vormen we tijdens de vele uren dat we op school zijn, terwijl we daar niet vaak bij stil staan. Vaker kijken we naar het gezin, de familie, om patronen te ontdekken. Daarbij miskennen we hoe belangrijk de plek is die school inneemt in het ontdekken van de wereld en hoe je daar als mens jouw positie en plek hebt ingenomen.’

Beperkt
Beatrijs maakt duidelijk dat het script een heel essentieel, maar ook een beperkt idee is van jezelf, de ander en de wereld. ‘Omdat er meer is. Je ideeën over jezelf en je verhouden tot de wereld is in je groei belangrijk. Maar als je dat in ontwikkeling en in beweging kunt houden, dan is er veel meer ruimte voor vrijheid, is er meer ruimte voor ontmoeting en is er uiteindelijk ook meer ruimte voor… geluk?

Bij het beluisteren van de NIVOZ-podcast – zeker deel 2 - zul je de vertraging en het aftasten wellicht ervaren, als mede de onderzoekende houding en de wederkerigheid in het gesprek. Volgens Beatrijs zijn dit uitgangspunten om – ook als luisteraar - tot een persoonlijke interpretatie te kunnen komen van wat een ontmoeting voor jou is en hoe dit in onderwijs gebruikt en betekenisvol kan worden.

We zijn dus ook nieuwsgierig wat er bij jou wordt opgeroepen.  En we staan open om daarover in contact te komen.

Categories

Download

Filetype: MP3 - Size: 80.92MB - Duration: 58:42 m (192 kbps 44100 Hz)