Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Opleidingen

Pedagogische Verdieping (PV)

Met Pedagogische Verdieping (PV) kijken we weer een laagje verder dan in de trajecten PT en PL, afhankelijk van de vragen die er in het eerste traject ontstaan of een ervaren urgentie om bij te dragen aan onderwijs dat zin heeft, voorbij je eigen klaslokaal, dan wel aan de pedagogische opdracht die jij jezelf hebt gegeven.

Wat verstaan we onder Pedagogische Verdieping (PV)?

  • ‘Pedagogische Tact/Leiderschap is niet ‘klaar’ na de laatste bijeenkomst
  • ‘Nu begint het eigenlijk pas’
  • ‘Ik kan niet meer terug naar hoe ik het eerst deed en weet nog niet precies hoe dan wel’
  • ‘Is er niet een vervolg mogelijk? Ik wil zo graag verder’
     

Dit horen we veel deelnemers zeggen na het volgen van het traject Pedagogische Tact (PT) of Pedagogisch Leiderschap (PL). Ze geven aan een (hernieuwd) bewustzijn te ervaren bij zichzelf van wat echt belangrijk is. Er zijn nieuwe ervaringen opgedaan, er zijn nieuwe handelingsmogelijkheden ontdekt. Ze weten nog beter wat ze willen en wat ze niet meer willen. En dat roept nieuwe vragen op.

Vragen als:

  • hoe voer ik met collega’s een bemoedigend gesprek over wat we samen belangrijk vinden?,
  • hoe kan ik blijven staan voor waar ik in geloof als de tegendruk voelbaar is?’,
  • kan ik mijn mogelijkheden om verbondenheid te creëren met de kinderen nog verder uitbreiden?,
  • kan ik mezelf als instrument nog beter leren kennen?
     

Is dit herkenbaar voor jou en heb je zin om verder te gaan met je ontwikkeling in pedagogische tact en leiderschap? Zie jij onderwijs en opvoeding als maatschappelijke opdracht, waarbij verbondenheid en verantwoordelijkheid de belangrijkste pijlers zijn?

Dan is een vervolgtraject wellicht wat voor jou.

Dit traject zal gaan over jouw (persoonlijk) leiderschap , over de moed om verantwoordelijkheid te nemen in iedere situatie waar jij deelgenoot van bent. In het vervolgtraject Pedagogische Verdieping draait het om het aanvaarden en realiseren van een bredere en diepere verantwoordelijkheid om ‘het goede te doen’. In de ogen van de leerling, maar ook vanuit het bredere perspectief van de school, de samenleving en de wereld.

Dat betekent dat we bijvoorbeeld ingaan op jouw aandeel in ‘het professionele gesprek’ op school. Hoe kun je inspirerend zijn vanuit jouw oprechte overtuiging, in je kracht staan en in contact blijven? We zullen het idee van de pedagogische regio verkennen; hoe nemen school, buurt, scouting, sportclub samen de verantwoordelijkheid voor de kinderen? ‘Emergent Teaching’ wordt uitgewerkt; het onderwijs vormgeven vanuit de grote vragen over het leven zelf. We verdiepen het werken met een ‘belofte’, als jij meer en meer verantwoordelijkheid neemt voor dat waar je voor staat, wat kom je dan tegen? En vanzelfsprekend vraagt dat ook een verdieping van het zelfonderzoek: waarom gaat het soms makkelijk en soms niet en hoe kun je je bevrijden van oude thema’s? Oordelen en cynismen zijn onderzoeksonderwerp, zodat echt contact vanuit actief respect uitgangspunt wordt in hoe je met jezelf en anderen omgaat.

Onze legitimatie halen we uit onderwijsbronnen en bronnen die vanuit andere perspectieven hun licht laten schijnen op de school als afgeleide van de samenleving.

Aan het einde van het traject voel je je nog zekerder vanuit vertrouwen in jezelf, je leerlingen en de wereld om je heen en ben je er klaar voor om initiatieven te nemen, gericht op een samenleving die gebaseerd is op verbondenheid en verantwoordelijkheid.

Praktisch open traject (PV)

Het eerstvolgende open traject Pedagogische Verdieping (PV) start in september 2019. De zes bijeenkomsten vinden plaats op de eigen locatie van stichting NIVOZ, op landgoed De Horst in Driebergen.

Het traject PV in het komende schooljaar wordt begeleid door Suzanne Niemeijer en Martijn Galjé. Het telt maximaal 18 deelnemers per groep. Alle zes bijeenkomsten beginnen om 10.00 uur en eindigen rond 16.00 uur.

Dag 1: woensdag 18 september 2019
Dag 2: dinsdag 29 oktober 2019
Dag 3: dinsdag 17 december 2019
Dag 4: woensdag 5 februari 2020
Dag 5: woensdag 8 april 2020
Dag 6: dinsdag 26 mei 2020

Kosten
Het traject Pedagogische Verdieping (PV) voor leraren en schoolleiders kost € 1.500,– per persoon. Alle NIVOZ-trajecten zijn vrijgesteld van btw-heffing. Voor meer inhoudelijke informatie over het traject, kunt u contact zoeken met stichting NIVOZ, Suzanne Niemeijer, 06-24570832, dan wel met onze backoffice, in het bijzonder met Jetty van der Grift, via [email protected] of 0343-556750.

Literatuur

  • Ik ben ook een mens. Opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt (2017). Joop Berding.
  • Tijd voor Pedagogiek (oratie Gert Biesta 2018). Download.
     

Aanbevolen literatuur

  • De essentie van Theorie U. Kernprincipes en toepassingen (2018). Otto Scharmer. Uitgever Christofoor.
  • Verlangen naar verbinding. Er bij horen en de moed om alleen te staan (2018). Brené Brown. Uitgever Lev.
  • Omwenteling. Van mensen, organisaties en samenleving (2017). Jan Rotmans.
  • Vrede kun je leren (2017). David van Reybrouck. Uitgever; De Bezige bij.
  • Emergent teaching. A path of creativity, significance and transformation. Sam Crowell (2013). Uitgeverij: Rowman and Littelfield.

 

 

Honderden trajecten

Vanaf 2008 hebben duizenden leraren deelgenomen aan NIVOZ-trajecten. Een groot aantal deed dat met hun school of schoolteam, incompany. We hebben de scholen (po, vo, mbo, hbo, universitair of anders) gebundeld op een landkaart. Achter het vlaggetje vindt u een aantal gegevens.

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief