Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

NIVOZ Boost Camp op 17 & 18 juni: twee dagen werken aan je pedagogische conditie én aan breedvormend onderwijs

16 februari 2024

Op maandag 17 en dinsdag 18 juni vindt een NIVOZ Boost Camp plaats, een pedagogische tweedaagse voor iedereen die wil werken aan 'breedvormend onderwijs', waarbij het eigen tactvol handelen en pedagogische vragen de basis vormen. Op het eiland Tiengemeten beleef je een mini-escape uit je dagelijkse drukte. Dit unieke Boost Camp is bedoeld voor iedereen die eerder ervaringen op heeft gedaan met Pedagogische Tact en/of Pedagogisch Leiderschap en tijd en ruimte wil maken voor zowel een update als een verdiepingsslag.

Als leraar of leider heb je het soms nodig weer de mindset te vinden waarin je er voor jezelf en de ander kunt zijn, waarin je je bemoedigd voelt en kan bemoedigen. We stappen ook in de leefwerelden van je leerlingen en onderzoeken wat ervoor nodig is om deze leefwerelden te kunnen verbinden met wat jullie op school doen. En niet alleen de klas, maar ook de buurt te integreren in de leefwereld van jullie onderwijs. 

Vragen uit de praktijk
Tijdens deze NIVOZ-tweedaagse sluiten we aan op jouw pedagogische vragen en verbinden we die aan breedvormend, wereldgericht onderwijs. Er is naast het groepsgesprek ook ruimte voor 1-op-1 gesprekken en momenten van coaching,

Een deelnemer die zich heeft opgegeven zegt bijvoorbeeld het volgende:

  • 'Ik heb zin om me na jaren op mijn school gewerkt te hebben met Pedagogische Tact zin weer eens extra te verdiepen in het 'hoe' en nieuwe werkvormen mee te nemen om collega's mee te inspireren.'
  • 'Onze school groeit en dat maakt dat het extra belangrijk is om het pedagogisch handelen te bewaken. We hebben plannen. Met dit boost camp wil ik zien of we op de goede weg zijn en of er nog meer kan.'
  • 'Met zo'n groeiende school investeren we sterk in nieuwe docenten. (Iedereen moet kennis maken met PT en het liefst ervoor kiezen een heel traject te doen.) We zien echt dat mensen onder druk meer steun nodig hebben om het goede te blijven doen en niet in handhaven van regels te vervallen. Ja, Whole Teacher Development is actueel bij ons.'
  •  'We zijn al veel met de buurt bezig, ik ben benieuwd wat er verder nog mogelijk is.'

Breedvormend onderwijs
Als denk- en werkkader gebruiken we deze tweedaagse de zes bouwstenen ontleend aan het Whole Child Development-programma  (waar NIVOZ onderdeel van is). De bouwstenen betreffen zowel aspecten van de ontwikkeling en het handelen van jou als individuele leraar of leider, als van de gemeenschap, school en team waar je deel van uitmaakt.

De zes bouwstenen zijn:

  1. Professioneel zelfverstaan 
  2. Wereldgerichtheid 
  3. Intentioneel pedagogisch-didactisch handelen 
  4. Breedvormend curriculum, inclusief toetsing 
  5. Pedagogisch leiderschap 
  6. Lerende en onderzoekende organisatie 

Programma

Maandag 17 juni
 

Ochtend
Ontvangst, eerste kennismaking en uitwisseling van intenties en leervragen.

Middag
Lekkere lunch

Gastspreker 'introductie breedvormend onderwijs'. Wat bedoelen we met dit begrip? Wat beogen we voor kinderen en wat zijn daarbij funderende uitgangspunten voor goed onderwijs? Wat vraagt het van jou en waar kun jij aan werken met collega’s, ouders en de buurt?

Blok 1: IK-wereld. Bijpassende vraag: Wie ben ik? Wat heb ik/hebben we te doen?

We werken rondom ‘professioneel zelfverstaan’ en ‘wereldgerichtheid’.  Je brengt je eigen persoonlijke en professionele ecosysteem in kaart en neemt je mens- en wereldbeeld onder de loep..Je schrijft een persoonlijke en bemoedigende brief aan kinderen, ouders en/of collega’s over ‘wie je bent en wat je bedoeling is’. Je krijgt diep inzicht in hoe jouw sociale omgeving en relaties jouw ontwikkeling als leraar beïnvloed hebben en hoe deze doorwerken in jouw visie op onderwijs 

Mogelijke vragen: Wie ben jij als leraar of opleider, wat is je visie, vertrekpunt en oriëntatie, en hoe ben jij als leraar of opleider in de ontmoeting? Hoe ben jij als leraar of opleider verbonden met de wereld en hoe draag je eraan bij dat leerlingen en studenten gezien worden, de ander en ‘het andere’ ontmoeten en zich kunnen verbinden?   

Avond
Diner 

Blok 2: HET-wereld – bijpassende vraag: Wat doe ik/doen we? Hoe richt ik/richten we het in? 
Na het diner maken we een begin met blok 2 ‘HET-wereld’: intentioneel pedagogisch-didactisch handelen en breedvormend curriculum. Wat je beoogt voor de leerling, de klas en jezelf (je intenties) krijgt pas echt gestalte, wanneer je deze bewust in de context weet te verbinden met de vorm en inhoud van je onderwijs en je handelen in de praktijk. We steken het kampvuur aan en reflecteren op en gaan in dialoog over jouw werkpraktijk. We delen verhalen over wanneer het juist wel en wanneer het niet lukt om eigen intenties samen te brengen met wat het kind vraagt of nodig heeft. Jouw vakinhoudelijke, didactische en pedagogische kennis, vaardigheden en attitudes doen ertoe. Je bent na dit blok beter in staat doordachte en beredeneerde keuzes te maken in je curriculum en in je handelen. Keuzes in lijn met je intenties en betekenisvol voor leerlingen. 

Mogelijke vragen: Wat beoog je met je onderwijs en wat betekent dat voor de vormen die je inricht en de keuzes die je maakt in het moment? Hoe ziet jouw handelingspraktijk eruit en wat zegt dat over jouw visie? Welke inhouden passen bij een breedvormend curriculum? Hoe zorg je voor congruentie tussen pedagogische intenties, curriculum en toetsing? Welke rol geef je leerlingen in hun eigen ontwikkel- en evaluatieproces? 

Ontspanning, muziek, film en meer.

Dinsdag 18 juni
 

Ochtend
Wandelen of zwemmen (voor wie wil), ontbijten en inchecken en vervolg HET-wereld

Vervolg Blok 2 HET-wereld: We pakken op waar we gisteravond gebleven waren. We gaan samen werken rondom eigen casuïstiek. Welke andere vormen/inhouden kun je kiezen wanneer het niet lukt zoals je wilt? Aan welke pedagogische en/of didactische knoppen kun je draaien? We gaan elkaar onderbreken, vertragen en elkaar ondersteunen en als kritische vriend. We werken in verschillende mini-werkplaatsen. Jij kiest afhankelijk van je vraag/casus waar je aansluit. 

Middag
Lunch 

Blok 3: ‘WIJ-wereld’ - bijpassende vraag: Hoe doe ik het samen? Hoe gaan we met elkaar om?
Jij kunt de mensen in de schoolorganisatie bemoedigen door voor te leven hoe jij je eigen handelen kritisch toetst aan je waarden en opdracht, door jezelf te laten ontmoeten en aanspreken, door ook anderen daartoe uit te nodigen of aan te spreken. Waar in je organisatie kun jij reflectie en dialoog organiseren die niet alleen gaat over vraagstukken rond het onderwijs aan kinderen of studenten, maar juist ook over de school of de opleiding als leer- en werkomgeving voor onderwijsprofessionals? Hoe kun je professionele ontwikkeling in de school verbreden naar elementen die het handelen in de klas overstijgen, bijvoorbeeld ten aanzien van onderwijsontwikkeling, praktijkonderzoek, meedenken over schoolbeleid, ondersteunen van collega’s, netwerkvorming en samenwerking met de omgeving.  Hoe kun je helpen bij het ontwikkelen van sensitiviteit ten aanzien van de bredere context waarin de school staat en gevoeligheid ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen.

Mogelijke vragen: Welke verantwoordelijkheid neem jij? Voor jezelf, de bredere onderwijsgemeenschap en je pedagogische opdracht? Hoe bemoedig je anderen om hun persoonlijk en pedagogisch leiderschap te ontwikkelen? Hoe draagt de inrichting van je school/klas als leer- en werkomgeving bij aan breedvormend onderwijs? Welke aspecten van structuur en cultuur helpen om samen lerend te zijn en welke niet? En wat vraagt dat van jou? 

Einde middag
We voorzien elkaar van feedback, steun en vooral moed en spreken contact-intenties uit: Hoe kunnen we elkaar ook na vandaag blijven sterken bij het realiseren van onze pedagogische opdracht?

Hoe 
We verblijven twee dagen op een prachtige plek in Tiengemeten. We wisselen ervaringsoefeningen af met schrijfopdrachten, gespreksvormen en inspirerende vertellers. We wandelen, mediteren, luisteren naar muziek, kijken een film en we steken een kampvuur aan. We zorgen voor gezond en lekker eten en een goed bed in een tipi-tent.

Voor wie 
Voor alle leraren en andere pedagogisch leiders (informeel en formeel) die een traject Pedagogische Tact, Pedagogisch Leiderschap hebben meegemaakt en nu toe zijn aan verdere verdieping. Twee dagen leven en werken we samen met oog voor jouw eigen context: wat wil jij waarmaken in jouw schoolpraktijk en wat zijn je ontwikkelvragen?

Waar en wanneer
Het NIVOZ Boost Camp vindt plaats op maandag 17 en dinsdag 18 juni 2024 bij Cast Away in Tiengemeenten, Zuid-Beijerland. 

Inschrijven en kosten
De kosten voor het NIVOZ Boost Camp bedragen 950 euro per persoon. Daar is alles bij inbegrepen. De kosten van deze tweedaagse zijn vrij van btw-heffing.

  • Inschrijven kan onderaan op deze pagina (via de groene button)https://nivoz.nl/nl/meerdaagse-ped-verdieping
  • Heb je vragen over dit NIVOZ Boost Camp dan kun je contact opnemen met met office management, door te mailen naar: [email protected] of te bellen naar 010 - 322 54 50.
  • Heb je een inhoudelijke vraag neem dan contact op met Anouk Liebrand. Je kunt haar mailen via [email protected] of bellen naar: 06 - 18 76 48 74.

Door wie
Anouk Liebrand is onderwijskundige en opleider Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap bij NIVOZ. Succes komt met supporters, mensen die je aanmoedigen en bemoedigen. Dat leerde Anouk al snel als zeer slechtziend meisje in het reguliere onderwijs in de jaren zeventig en tachtig. Haar juffrouw Riet, meneer Rietjens, conrector en conciërge Frans spiegelden liefde in plaats van een label. Zij lieten haar weten: ‘Jij komt ver!’ Elk kind openen voor de wereld en de wereld openen voor elk kind. Anouk bemoedigt op haar beurt met veel plezier onderwijsprofessionals die dat willen realiseren.

Hanneke de Graaff is als opleider verbonden aan stichting NIVOZ en aan de EMPO (Educatieve Master Primair Onderwijs) aan de EUR. Ze is daarnaast trainer en ontwikkelaar bij De Onderwijsarchitecten. Eerder was Hanneke werkzaam als aardrijkskundedocent in het VO, en als lerarenopleider bij de Universiteit Utrecht. Van oorsprong fysisch geograaf, kwam ze er gaandeweg achter dat ‘snappen waarom mensen doen wat ze doen’, voor haar nog veel interessanter is dan hoe de natuur werkt. Duurzaamheid en levendig leren vormen de kern van wat ze doet.


Voor teams 
Op aanvraag kan een soortgelijke incompany-tweedaagse op een ander moment en op een andere locatie plaatsvinden.

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief