NIVOZ Boost Camp: tweedaagse pedagogische verdieping
Wat?
Tijdens deze NIVOZ-tweedaagse kijken we hoe je pedagogische opdracht en je visie op goed onderwijs helder zichtbaar kunnen worden: waar kun je aan werken? Wat vraagt het van jou en je collega’s om onderwijs te verzorgen voor alle kinderen, vanuit een pedagogische oriëntatie?
Breedvormend onderwijs
Samen gaan we de zes bouwstenen van ‘breedvormend onderwijs’ verdiepen, bevragen, ontwerpen en stutten. De bouwstenen – ontwikkeld door scholen en lerarenopleiders in een vierjarig programma rondom breedvormend onderwijs, lees hier - dienen als een denkkader, een helpend instrument voor de kwaliteit van het eigen proces. Ze zijn dus allesbehalve vaststaand en voorschrijvend. We zullen je voortdurend uitnodigen eigen verhalen, praktijken en ideeën toe te voegen.
De zes bouwstenen zijn:
- Professioneel zelfverstaan
Wie ben je als leraar? Wat is je visie, vertrekpunt en oriëntatie? En hoe ben je als leraar in de ontmoeting?
- Wereldgerichtheid
Hoe ben jij als leraar verbonden met de wereld en hoe draag je eraan bij dat leerlingen gezien worden, de ander en ‘het andere’ kunnen ontmoeten en zich verbinden? Cultureel responsief lesgeven en wereldgericht onderwijzen zijn hierbij relevante thema’s.
- Intentioneel pedagogisch-didactisch handelen
Wat beoog je met je onderwijs en wat betekent dat voor de vormen die je inricht en de keuzes die je maakt in het moment? Werken met de handelingsperspectieven van Biesta (onderbreken, vertragen en ondersteunen)
- Breedvormend curriculum, inclusief toetsing
Welke vormen en inhouden passen bij een breedvormend curriculum? Hoe zorg je voor congruentie tussen pedagogische intenties, curriculum en toetsing? Welke rol geef je leerlingen en studenten in hun eigen ontwikkel- en evaluatieproces?
- Pedagogisch leiderschap
Welke verantwoordelijkheid neem je als formeel of informeel leider, voor jezelf, de bredere onderwijsgemeenschap en je pedagogische opdracht? Waar richt je leiderschap zich op? Hoe bemoedig je anderen om hun leiderschap te ontwikkelen?
- Lerende en onderzoekende organisatie:
Hoe draagt de inrichting van je school of opleiding als leer- en werkomgeving bij aan breedvormend onderwijs? Welke aspecten van structuur en cultuur helpen om samen lerend te zijn?
Hoe?
We verblijven twee dagen op een prachtige plek in Tiengemeten. Ruimte en tijd die je te midden van de dagelijkse werkdrukte niet vindt. Je begeeft je in goed gezelschap, temidden van onderwijscollega’s uit po en vo die net als jij ook vertrekken vanuit een stevige pedagogische grondhouding. Mensen die vertrouwen hebben in de mogelijkheden van ieder kind en beseffen dat zij zelf het belangrijkste instrument zijn om de agency van kinderen te versterken. Twee dagen leven en werken we samen met oog voor jouw eigen context: wat wil jij waarmaken in jouw schoolpraktijk en wat zijn je ontwikkelvragen? We bevragen, betrekken en nemen elkaar mee. We wisselen ervaringsoefeningen af met schrijfopdrachten, gespreksvormen en inspirerende vertellers. We wandelen, mediteren, luisteren naar muziek, kijken een film en steken het kampvuur aan. We zorgen voor gezond en lekker eten en een goed bed in een tipi-tent.
Voor wie?
Voor alle leraren en andere pedagogisch leiders (informeel en formeel) in po en vo die een traject Pedagogische Tact, Pedagogisch Leiderschap of een andere pedagogische onderdompeling hebben meegemaakt en nu toe zijn aan verdere verdieping om in de praktijk nog sterker te handelen.
Je beseft dat pedagogisch handelen voortdurende oefening vraagt, om het goede te kunnen blijven doen, ook in de ogen van de ander. Tact is voor elk kind van belang, maar niet in elke relatie met je leerlingen voldoende of vanzelfsprekend. Je bent je ervan bewust dat je zicht op wat een kind nodig heeft, soms verstoord wordt door je eigen blinde vlekken, omdat leerlingen een andere achtergrond of ervaringen hebben. Jij wil je pedagogische opdracht verdiepen, meer oog hebben voor de eigen inbreng die leerlingen vanuit hun achtergrond in het onderwijsproces kunnen hebben, maar je ook meer richten op samenwerking met collega’s en de buurt.
Waar en wanneer
De open tweedaagse vindt plaats op maandag 17 en dinsdag 18 juni 2024 bij Cast Away in Tiengemeten, Zuid-Beijerland. Cast Away is echt iets anders. Het biedt het ultieme eilandgevoel. Het pontje brengt ons in 10 minuten naar een andere wereld vol rust en ongerepte natuur. Zwemmen, suppen, kampvuur, buitenbioscoop, heerlijk eten en drinken en prachtige zonsondergangen, het ligt ons allemaal te wachten.
Vragen, kosten en inschrijven?
Heb je vragen over dit NIVOZ Boost Camp dan kun je contact opnemen met met office management, door te mailen naar: [email protected] of te bellen naar 010 - 322 54 50.
Heb je een inhoudelijke vraag neem dan contact op met Anouk Liebrand. Je kunt haar mailen via [email protected] of bellen naar: 06 - 18 76 48 74.
De kosten voor het NIVOZ Boost Camp bedragen 950 euro per persoon. Daar is alles bij inbegrepen. De kosten van deze tweedaagse zijn vrij van btw-heffing.
Inschrijven
Inschrijven kan via het formulier onderaan deze pagina. In de bijlage vind je ook de Algemene voorwaarden, alsmede een Landelijke klachtenregeling.
Voor teams
Op aanvraag kan een incompany-traject op een ander moment en ook op een andere locatie plaatsvinden.
Maak gebruik van je eigen scholingsbudget!
Als leraar of docent kun je voor ‘professionalisering’ gebruikmaken van het jaarlijkse scholingsbudget. Dat bedrag ligt gemiddeld op 500 euro in primair onderwijs en is ongeveer 600 euro voor docenten in het voortgezet onderwijs). Voor een schoolleider ligt er 3000 euro klaar. Iedereen kan daar aanspraak op maken. De AOb heeft de afgelopen jaren afspraken gemaakt. Je leidinggevende of schoolbestuur zal je verder kunnen helpen.
Bekijk ook deze link: https://www.aob.nl/professionalisering/scholing-en-cao/
Begeleiders
Dit Boost Camp wordt begeleid door NIVOZ-opleiders Hanneke de Graaff en Anouk Liebrand.
Anouk Liebrand is onderwijskundige en opleider Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap bij NIVOZ. Succes komt met supporters, mensen die je aanmoedigen en bemoedigen. Dat leerde Anouk al snel als zeer slechtziend meisje in het reguliere onderwijs in de jaren zeventig en tachtig. Haar juffrouw Riet, meneer Rietjens, conrector en conciërge Frans spiegelden liefde in plaats van een label. Zij lieten haar weten: ‘Jij komt ver!’ Elk kind openen voor de wereld en de wereld openen voor elk kind. Anouk bemoedigt op haar beurt met veel plezier onderwijsprofessionals die dat willen realiseren.
Hanneke de Graaff is als opleider verbonden aan stichting NIVOZ en aan de EMPO (Educatieve Master Primair Onderwijs) aan de EUR. Ze is daarnaast trainer en ontwikkelaar bij De Onderwijsarchitecten. Eerder was Hanneke werkzaam als aardrijkskundedocent in het VO, en als lerarenopleider bij de Universiteit Utrecht. Van oorsprong fysisch geograaf, kwam ze er gaandeweg achter dat ‘snappen waarom mensen doen wat ze doen’, voor haar nog veel interessanter is dan hoe de natuur werkt. Duurzaamheid en levendig leren vormen de kern van wat ze doet.
Delen: