Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

Masterclass: Autonomie als werkwoord. Hoe kom je tot een leerklimaat waarin kinderen het werk doen? (uitverkocht)

NIVOZ organiseert op woensdagmiddag 20 maart, 3 en 10 april een masterclass ‘Autonomie als werkwoord’  voor leraren, schoolleiders en schoolbegeleiders (in alle sectoren, dus po, vo en mbo). Hoe kom je tot een leerklimaat waarin leerlingen het werk doen? Deze bijeenkomst – de eerste in een serie - is onder meer een mooi vervolg op het traject  Pedagogische Tact.

LET OP: Deze masterclasses zijn inmiddels vol. Wil je op je eigen school een masterclass verzorgd hebben, neem dan contact op met NIVOZ; [email protected]


Datum: woensdagmiddag 20 maart 2019 en woensdag 3 en 10 april. UItverkocht.
Tijd:
15.00 – 18.30 uur.
Plaats:
NIVOZ, gebouw Vossesteyn, Driebergen
Prijs: 45 euro. (met mogelijkheid voor oud PT-deelnemers (alumni) om iemand gratis mee te nemen die niet bekend is met PT).

Wie heeft er aan het eind van de schooldag harder gewerkt; jij of de leerlingen?
Als het antwoord ‘ik’ is, is er mogelijk winst te behalen met betrekking tot de autonomie van je leerlingen.

Leerlingen die aan het werk zijn omdat ze daartoe zelf het verlangen ervaren - en zich ook in staat voelen zichzelf en hun werk te organiseren - gaan over het algemeen lekker hun gang in de klas. Daardoor kan jij je als leerkracht je aandacht richten op het begeleiden van de kinderen.

  • Hoe kom je tot een leerklimaat waarin kinderen het werk doen?
  • Welke stappen kun je met leerlingen zetten en welke pedagogische basishouding vraagt dat van jou?
  • Kinderen verschillen sterk in de mate waarin ze dit vanuit zichzelf kunnen aangeven. Hoe kun je daar als leerkracht mee omgaan?
  • Hoe kun je het vertrouwen in leerlingen en in jezelf laten groeien dat jullie hier heel goed in kunnen worden?
  • Welke factoren in jezelf staan het proces van autonomie verlenen in de weg en welke versterken het juist?

Autonomie in je groep versterken zonder verbondenheid en verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen.

In de masterclass ‘autonomie als werkwoord’ verkennen NIVOZ docenten Merlijn Wentzel en Ton van Rijn deze en andere vragen rond het thema ‘Autonomie en autonomie verlenen.’ Het is een masterclass met een praktische insteek, zonder pasklare antwoorden. Zoals in de trajecten Pedagogische Tact benaderen we het vraagstuk vanuit de overtuiging dat jijzelf (als belangrijkste instrument) én jouw leerlingen (wie zij zijn) uiteindelijk bepalen wat in jouw situatie de juiste weg is.  

Heb je zin om de autonomie in jouw groep(en) (PO/VO) verder te versterken? Schrijf je dan hier in voor deze masterclass.
Dit is een eerste masterclass in een reeks.

Voor wie?
Voor leraren, schoolleiders en kind- of jongerenbegeleiders in po, vo en mbo.
We bieden de mogelijkheid aan voormalig PT-deelnemers (Pedagogische Tact) om iemand mee te nemen, die nog niet bekend is met (het werk van) NIVOZ en die dus gratis kan deelnemen.

Aanmelden?

Je meldt je aan door een mail te sturen naar [email protected] met daarin je persoonlijke gegevens, zoals naam, school en telefoonnummer. Geef als oud-deelnemer PT (alumni) ook aan wie je meeneemt naar deze Masterclass, met zijn/haar gegevens. Als je alleen komt, dan horen we dat ook graag expliciet.

Ton van Rijn (1948) is docent en teambegeleider bij NIVOZ, en houdt zich vooral bezig met de vertaling van de (NIVOZ-)pedagogiek naar de praktijk. Daarnaast is hij docent in de Coalitie voor leraren en maakt hij deel uit van het NIVOZ-sprekersbureau. Hij was directeur van vier basisscholen en laatstelijk – voor zijn pensioen in 2013 – van Wittering.nl in Rosmalen.

Merlijn Wentzel (1978) is in 1999 afgestudeerd als orthopedagoog aan de Universiteit Utrecht. Daarna is ze meteen in het onderwijs gaan werken, als begeleider en onderzoeker van ontwikkeling in scholen. Ze begeleidt momenteel het traject Pedagogische Tact en Pedagogische Verdieping bij NIVOZ, gericht op docenten en schoolleiders.

 

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief