Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Deelnemen aan Werkplaats Pedagogische Opgave? Stap in en maak mee.

8 april 2021

Je kunt meedoen aan de eerste Werkplaats Pedagogische Opgave. Een ontdekkingsreis waarbij je aan je eigen specifieke opgave gaat werken, maar wel samen, met 15 anderen. Vanaf 1 september - kort na de zomervakantie - zijn er zes maandelijkse bijeenkomsten (t/m februari 2022) waarin we op een andere manier (meer makend) gaan werken. Speelser, kunstzinniger en vooral in contact en verbinding. Alleen en samen dus. En het gebeurt allemaal online.

Martijn Galjé en Rob van der Poel zijn op dit avontuur de vaste NIVOZ-begeleiders. Zij laten zich inspireren door ervaringen, die deels zijn opgedaan in de Werkplaats Muzisch Onderzoek waarmee ze hun eigen professionalisering bij de hand hebben genomen. In deze Werkplaats – een begrip uit de kunsten – komen natuurlijk de vertrouwde NIVOZ-bronnen voorbij uit het traject Pedagogische Tact, de basis van de NIVOZ-Opleidingen. Maar we gaan daar ook echt iets mee doen, iets van maken.

We gaan vertellen, schrijven, tekenen, bewegen. En we gaan delen, voordragen, spelen. In de bijeenkomsten zelf, in de tussenliggende periode. Niet omdat het moet, natuurlijk niet, maar vanuit een uitnodiging. En vanuit de zin en de betekenis die het voor jou heeft. Op het pad dat jij aan het lopen bent.

Aan bronnen geen gebrek, zo weten we. Want ook jouw eigen inspiratie zal in deze Werkplaats tot leven komen. Soms terloops, soms expliciet. Soms door jezelf, dan weer via de ander. We willen weten wie we zijn. En laten ons daarin ook graag verrassen.

We stellen ons voor dat we een klein reizend gezelschap vormen, een goed gezelschap. Zoals we dat op de school of in het docententeam, met de leerlingen in de klas, of in ons dagelijks leven ook ten diepste willen. Dat we ons openstellen, verbonden weten, dat we ontvankelijk zijn voor wat er is en telkens – voor onszelf – de verbinding maken met de vraag: waarom ben ik hier? Wat is mijn opgave? Wat is mijn onderzoek? En hoe relateert zich dat tot de pedagogische opdracht – en welke opdracht is dat eigenlijk - die je jezelf hebt gegeven. Daar begint het allemaal mee.

Op die manier werken we aan onze professionalisering, aan onze pedagogische houding en conditie en doen we en passant heel veel kennis op over online werken. Natuurlijk gaat alles in een zeker tempo. Zo zijn er vooraf kennismakings- en werkvormen, waardoor je direct een gevoel krijgt bij de werkwijze. Waardoor je al een beetje op weg raakt. En er zullen tussentijds boeiende gasten worden uitgenodigd, die een dagdeel meereizen, doe net als wij nieuwsgierig zijn, hun bijdrage aan ons onderzoek leveren, en mee-maken. Daarover later meer.

We vinden het zelf ook spannend, in positieve zin. De speelruimte – of de tussenruimte - in het werken aan onze opgaven, maken we met elkaar mogelijk. Dat is een feit. In het online NIVOZ-spelvierluik, eind 2020 – waar 250 mensen aan deelnamen en jij misschien ook – kon je er even aan proeven. Die bijeenkomsten hadden een aangenaam ritme, waarbij het werken in break-outrooms, het maken en de wederkerigheid in dat proces als bevrijdend werd ervaren. Het gros van de mensen was aanwezig, had plezier en voelde zijn eigen creativiteit weer stromen (zie testimonials onder). Dat is de plek waar we elkaar willen zien en hopen te ontmoeten. 

Hieronder vind je de data van de bijeenkomsten, die op woensdag in de middag (tussen 15 en 18 uur) zullen plaatsvinden.

Data: 1 september, 29 september (hier de avond, vanaf 18 uur), 3 november, 8 december, 12 januari 2022 en 9 februari 2022.

Aanmelden vóór 15 juli en jouw voorbereiding

We bieden ruimte om je voor te bereiden op de start van de Werkplaats door een eerste verkenning te doen naar je opgave. Na inschrijving krijg je van ons de uitnodiging en aanvullende informatie. 

Voor wie?
Voor iedereen die op onderzoek wil vanuit zijn pedagogische opgave. Voor iedereen die wil werken vanuit ontmoeting, verbondenheid, inclusie en verantwoordelijkheid met de ander. Voor iedereen die zich aangesproken voelt om niet alleen als professional, maar ook als mens (nog) vaker pedagogisch tactvol te handelen.

Wat brengt het je?
Makerschap en creativiteit worden aangewakkerd in contact en verbinding met anderen. Je ervaart meer ruimte en verwondering. Door de bijeenkomsten en het oefenen in de praktijk schep je ruimte voor wat er voor jou toe doet, bouw je aan jouw pedagogische conditie. Je krijgt scherper wat je te doen hebt. Je zal je in het dagelijkse pedagogisch handelen in jouw klas/school (ook met je collega’s) gesterkt voelen.

Kosten
De kosten voor deelname aan deze Werkplaats Pedagogische Opgave bedraagt 725 euro. Alle NIVOZ-trajecten zijn vrijgesteld van btw-heffing.

Interesse: Bij interesse kun je je wenden tot Tjitske Bergsma, teamleider bij NIVOZ-opleidingen en/of bij Martijn Galjé en Rob van der Poel.

Aanmelden en inschrijven
Inschrijven kan via deze link.
 

Over Martijn Galjé

In het traject van pedagogische tact van het NIVOZ is Martijn docent/begeleider en liefhebber. Liefhebber van het gedachtengoed, waarin verbondenheid, durf om stelling te nemen zonder de waarheid in pacht te hebben, de wens tot ontwikkelen en zoektocht naar bloei een prominente plek innemen.

Martijn is afgestudeerd in de ontwikkelingspsychologie en de begeleidingskunde. Van een stage in het ZMOK-onderwijs, via werk als groepsleider bij een residentiele instelling voor 12-18 jarigen, kwam hij dertien jaar geleden tot het starten van zijn eigen onderneming, ‘Beter Functioneren’. Vervolgens lag de weg open om vanuit onafhankelijkheid te werken met vele partners (o.a. Hogeschool Utrecht, GPOWN, Dunamare onderwijsgroep, Sardes) in en om het onderwijs.

Vrij vertaald naar Epicurus: ‘Je doet hard je best om als iemand anders te worden en door daarin te mislukken wordt je jezelf.’

Over Rob van der Poel

Rob is sinds 2011 verbonden aan NIVOZ, aanvankelijk actief voor het platform hetkind en later in een communicatierol en betrokken bij veel nieuwe publicaties en initiatieven. Hij startte het NIVOZ-podcastkanaal op en inmiddels maker van een serie die gaat over ‘de plek van de kunsten in onderwijs en pedagogiek’. De eerste zeven afleveringen kun je hier beluisteren. Verder bracht hij als redacteur en projectcoördinator het boek van Rob Martens ‘We moeten spelen tot een NIVOZ-uitgave en een grote reikwijdte.

Rob deed recent weer onderwijservaringen op als docent/student in een module ex-Nihilo bij de ArtEZ, initieerde de NIVOZ-onderwijsavond over kunst en educatie met acteur Gijs Scholten van Aschat en promovenda Janeke Wienk. In 2020 stapte hij in de HKU-werkplaats Muzisch Onderzoek. Daar onderzoekt hij ‘andere manieren van werken’ en ‘kennis maken’.

Rob is een community-man en brengt mensen bijeen vanuit gelijke thema’s en vraagstukken. Vrij vertaald naar Martin Buber: ‘In den beginne is de relatie, alle werkelijk leven is ontmoeting.’

Testimonials n.a.v. online werken

NIVOZ geeft een nieuwe dimensie aan het online gebeuren. Korte break-outmomenten, maar lang genoeg om te reflecteren en naar je eigen situatie te transformeren. Al met al een fijne combinatie van creatief en intuïtief werken, gebruikmakend van andere disciplines.'  Jacco Minnaard, Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest.

Het was uitdagend, spannend, verrassend en een beetje eng. Het zette me op scherp, gedwongen, maar op een positieve manier. Het was ook altijd te kort en dat was juist goed, het hield me bij de les.''  Juliette Boks-Vleming, lerarenopleider aan de NTNU in Trondheim (NO)

Die online werkvormen waren heel sterk en onmisbaar in de avonden. Ook de korte tijdsduur was heel prettig - een strak kader, waarbinnen korte momenten van verwondering ontstonden en weinig tijd op kon gaan aan 'om elkaar heen draaien'.'' Jasper Allema, theaterdocent lerarenopleidingen Windesheim

De werkvormen en break-outs vond ik een geweldige vondst en ook spannend. Het maakte het ondanks de afstand heel dichtbij. En het gaf ons de mogelijkheid om gelijk in gesprek te gaan en na te denken over wat er was ingebracht, vertelt of gemaakt.'' Silvie Boekhorst, leraar basisschool, vml. Deelnemer Pedagogische Tact

Het online werken was heel prettig, vooral gezien de tijd die we al op de computer doorbrengen. We werden getriggerd om zelf te spelen, te maken, passend dus. Het was een mooie manier van verwerking op eigen niveau, naar betekenis in eigen leefwereld. '' Marjanka van Maurik, docent op de Pabo Marnix Academie.

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties op uw reactie


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief