Blogs van docenten
Docenten van NIVOZ schrijven blogs, over hun ervaringen in trajecten of andere onderwijs- en opvoedsituaties. Hieronder vind je er een aantal terug. Achter de titel zit de link naar het betreffende artikel/blog. Ook op deze pagina een aantal video's over een tactvolle docent en de essentiële kenmerken ervan.
Een aantal verhalen/blogs van Martijn Galjé…
- Zichtbaar zijn als leerkracht: Jeroen zet de eerste stap
- Leraar Martijn, over jezelf als belangrijkste instrument: ‘Het verschil soms tussen het goede doen, of hinderlijk in de weg lopen…’
- Het goed verstaan van het pedagogische appèl
Een aantal verhalen/blogs van Merlijn Wentzel…
- Ontwikkelen van pedagogische tact: ‘Een inlevingsoefening is een weg naar compassie en een open hart’
- Accepteren van onzekerheid en de moed die daarvoor nodig is
Een aantal verhalen/blogs van Ellen Emonds…
- Het programma zit helemaal dichtgetimmerd
- Hoe kan hij zich ontwikkelen als hij zo’n last heeft van de onrust maar ook van de medicatie?
- Als mijn leerling nu in zijn broek plast, doe ik het ook. Een plassende juf vergeet niemand.
Een aantal blogs van Anniek Verhagen...
- 'Ik ben de enige vriend van Mark. En alleen ik ben gevraagd op zijn feestje.'
- Pedagogische tact in het vo? Wie wil jij zijn in de ontwikkeling van een kind?
- ‘Loslaten is spelen met ruimte en verantwoordelijkheid, de verbinding blijft!’
Een aantal verhalen/blogs van Marleen van der Krogt
- Kinderen hoeven niet gered…
- Marleen vertelt over haar biografie: ‘Sleutelmomenten waaruit blijkt dat jij als leraar, schoolleider of moeder jezelf meebrengt, in elke situatie.’
Een aantal verhalen/blogs van Suzanne Niemeijer…
- De pedagogiek komt eerst, dan volgt het onderwijs
- Blij om te zijn wie je bent
- Na masterclass Sam Crowell: contact met innerlijke ‘touchstones’
- De tranen biggelden over haar wangen: ‘Waarom zeggen de kinderen dit niet tegen mij?’
- Spiritualiteit zweverig? Nee hoor, het is aan de orde van de dag. Ook in het onderwijs.
Een aantal verhalen/blogs van Ton van Rijn...
- Het ‘oude’ denken: meestal een combinatie van oververantwoordelijkheid en angst
- Pedagogiek als fundament van de school
- ‘We hebben een probleem met de kinderen in groep 7’
- Handelingsverlegen, wat een rotwoord hebben we bedacht
Ton van Rijn ontbreekt op deze foto.
Onderwijsavond door NIVOZ docenten
‘Tactvol handelen’ is meer dan alleen het verbeteren van de relatie of het hebben van een pedagogisch kompas. Het gaat over een opdracht: Ik heb iets te doen! Op de Onderwijsavond van 7 december 2016 in Driebergen vertelden Marleen van der Krogt, Merlijn Wentzel en Martijn Galjé – NIVOZ-docenten van trajecten pedagogische tact – over zichzelf, hun ervaringen en hun ontwikkeling. Collega Ellen Emonds leidde de verhalen in.
In deze video worden drie essentiële kenmerken besproken van een leraar met tact. Inspirerend om in klein gezelschap van leraren en docenten te bespreken of voor een studie-uur of middag.
De avond is in zijn geheel (een uur) op deze video te bekijken, maar ook in drie verschillende delen van circa 20 minuten.
- Deel 1: kennis van je pedagogische biografie (20 minuten)
- Deel 2: het vermogen om het perspectief van het kind of de jongere in te nemen (lengte: 19 minuten)
- Deel 3: jezelf als instrument zien: hoe ben ik de leraar die ik ook wil zijn? (lengte: 18 minuten)
Video van NIVOZ-Onderwijsavond, over een tactvolle leraar en zijn pedagogische opdracht: 'Ik heb iets te doen' from HETKIND.ORG on Vimeo.