NIVOZ Jaarverslag 2020

73 NIVOZ-onderwijsavonden (in september) over de pedagogische opdracht van het onderwijs. Hierbij een selectie van de in 2020 verschenen wetenschappelijke publicaties die bijdragen aan de inhoudelijke missie van de leer- stoel, namelijk het agenderen en exploreren van (het belang van) de pedagogische dimensie van onderwijs, opleiding en vorming, in Nederland en daarbuiten. • Biesta, G.J.J. (2020). Educational research: An unorthodox introduction. London: Bloomsbury. • Biesta, G,J,J. (2020). Perfect education, but not for everyone: On society’s need for inequality and the rise of surrogate education. Zeitschrift für Pädagogik 66 (1), 8-14. • Biesta, G.J.J. (2020). Can the prevailing description of educati- onal reality be considered complete? On the Parks-Eichmann paradox, spooky action at a distance, and a missing dimen- sion in the theory of education. Policy Futures in Education 18 (8), 1011-1025. • Biesta, G. & van Braak, M. (2020). Beyond the medical model: Thinking differently about medical education and medical education. Teaching and Learning in Medicine 32 (4), 449-456. • Biesta, G.J.J. (2020). De pedagogische opdracht van het onderwijs. Over kwaliteit, volwassenheid en democratie. In C. Hermans (Red), Waar is het onderwijs goed voor? Anders denken over onderwijs (pp. 101-118. Eindhoven: DAMON. Daarnaast heeft Gert Biesta er in 2020 naar gestreefd om via bijdragen aan de populaire onderwijsmedia en vaktijdschriften het gesprek over de pedagogische dimensie van het onderwijs gaande te houden. Ook is er in 2020 gewerkt aan twee boeken die in 2021 verschijnen. • Een bundel gebaseerd op teksten van lectoren die hebben deelgenomen aan de lectorenkring rond de leerstoel: Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap. Over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs (2021) . Gert Biesta en Maartje Janssens (red.). Uitgeverij Phronese. • Een boek over ervaringen met werk van Gert Biesta in de

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=