NIVOZ Jaarverslag 2020

71 Publicaties Eind april 2020 verscheen er online een kernpublicatie: De vraag is opnieuw: Waartoe? Naar een nieuw discours over beteke- nisvolle onderwijswetenschap . In dit essay waarschuwen de auteurs Rob Martens, Gert Biesta, Luc Stevens en Renske Valk voor de huidige koers van het gangbare onderwijsonderzoek en pleiten zij voor een vorm van onderzoek die betekenisvol is en recht doet aan de complexiteit van onderwijs. In een oproep werd getracht het gesprek daarover met het onderwijsveld verder te voeren. Dat leidde kort voor de zomer tot een nieuwe bijdrage van Luc Stevens: Naar een nieuw discours over onderwijsweten- schap? ‘Voorwaarde is dat we de arrogantie om van “bewijs” te spreken verlaten.’ Onder redactie van Gert Biesta en Maartje Janssens is gewerkt naar een bundel met de titel ‘ Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap: over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs ’ . De bijdragen zijn geschreven door lectoren uit de NIVOZ-lectorenkring. Uitgangspunt was het idee dat als onderzoek een bijdrage wil leveren aan de praktijk, het rekening zal moeten houden met die praktijk en het handelen in die praktijk. Het boek is medio april 2021 verschenen. Ook werd er vanuit de NIVOZ-denktank door Maartje Janssens en stagiair Jelle Ris, in samenwerking met Bram Eidhof, gewerkt aan een praktijkboek bij het werk van Gert Biesta. Doel hiervan is om de theorie van Gert Biesta toegankelijk en toepasbaar te maken voor de onderwijspraktijk van leraren. Dit boek zal in juni 2021 verschijnen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=