Nivoz Jaarverslag 2018

7 W A A R O M N I V O Z ? Hoe kunnen we alle kinderen en jongeren zich verbonden laten voelen met de wereld om hen heen? Hoe kunnen we ze laten groeien in autonomie en (zelf)vertrouwen, zodat ze een verantwoordelijke rol in die samenleving kunnen vervullen, welke functie of positie ze later ook gaan innemen? De opdracht voor het onderwijs is groot. Niet minder dan het duurzaam voortbestaan van onze vrije, open en democratische samenleving staat op het spel. NIVOZ wil bijdragen aan een fundamenteel perspectief op verbetering van het onderwijs, omdat we een verantwoordelijkheid ervaren voor het realiseren van een duurzame, menswaardige samenleving. Hier schetsen we de bouwstenen, vanuit een analyse van de huidige dilemma’s waar de samenleving in het algemeen, en het onderwijs in het bijzonder, mee te maken heeft. De urgentie voor een nieuw perspectief op goed onderwijs is hoog, want waar verbondenheid gewenst is, is nu veelal sprake van ontkoppelingen: tussen leerling en leraar, tussen relatie en prestatie, tussen opvoeding en onderwijs, lesstof en de wereld. Wat het Nederlandse onderwijs mist, is een fundamenteel perspectief op de rol, de functie en het handelen van alle betrok- kenen in het onderwijs, om de gewenste verbindingen tot stand te brengen. Onderwijs: relaties tussen mensen De bedoeling van het onderwijs is het vormen van mensen – wat betreft kennis, vaardigheden en zijnskwaliteiten – zodat zij verbonden en verantwoordelijk in de samenleving kunnen staan (nu en in de toekomst). Dat is de pedagogische opdracht van het onderwijs.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=