Nivoz Jaarverslag 2018

36 Pedagogiek in de Lerarenopleiding (op Hogeschool De Kempel in Helmond). Daarnaast hebben er, met medewerkers van NIVOZ en promovendi, een aantal pedagogische studiebijeenkomsten plaatsgevonden. Een belangrijk doel van de leerstoel is om de pedagogische dimensie in onderwijs, opleiding en vorming te agenderen en verdiepen. Via tientallen lezingen en op enkele symposia heeft Gert Biesta dat in een reeks van Nederlandse en internationale onderwijs-, opleidings- en bestuurscontexten weten te doen. Tot slot is Gert Biesta met zijn werk zichtbaar geweest in het onderwijsveld via een tweemaandelijkse column in het tijdschrift Didactief, alsmede met een groot aantal andere publicaties. Publicaties verschenen in 2018 • Biesta, G.J.J. (2018). Tijd voor pedagogiek: Over de pedago- gische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming. (Oratie.) Utrecht: Universiteit voor Humanistiek. ISBN 978 90 8253 5853 • Biesta, G.J.J. (2018). De terugkeer van het lesgeven. Culemborg: Phronese. • Biesta, G.J.J. (2018). Tijd voor pedagogiek: Over de peda- gogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming. Pedagogiek 38(3), 49-70. • Biesta, G.J.J. (2018). The duty to resist: Redefining the basics for today’s schools. In M. Matthes, L. Pulkkinen, C. Clouder & B. Heys (Eds), Improving the quality of childhood in Europe. Volume 7 (pp. 18-32). Brussels: Alliance for Childhood Network Foundation. • Biesta, G.J.J. (2018). Onderwijs maakt vrij – en wat dan? In I. Geerinck & R. Wouters (Red), Een deliberatie over onderwijs- vrijheid (pp.207-216). LannooCampus. • Biesta, G.J.J. (2018). Persoonsvorming in het onderwijs: Over vorming-van-personen en vorming-tot-persoon-willen-zijn. In [Eds], VELON Kennisbasis lerarenopleiders. Katern 6: Vorming in de lerarenopleidingen (pp. 21-34). VELON.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=