Nivoz Jaarverslag 2018

27 Het symposium Tijd voor Pedagogiek in de Lerarenopleiding in Helmond vertrok niet vanuit de theorie, maar vanuit het handelen van leraren en opleiders. Aan de hand van een aantal filmpjes zoomden we in op praktijksitu- aties en verkenden aan verschillende dialoog- tafels met elkaar de pedagogische dimensies van deze praktijksituaties. Dat deden we aan de hand van een drietal uitgangsvragen: • hoe relateert de getoonde praktijksituatie aan je eigen professionele handelen; • wat vraagt het van de lerarenopleiding; • wat betekent het voor (praktijk)onderzoek? Aan het eind van elke sessie gaven prof. dr. Gert Biesta en prof. dr. Ferre Laevers een reflectie op de opbrengsten van het gesprek. Met het symposium werd een pedagogisch perspectief voor de lerarenopleiding geboden. Het symposium werd bezocht door 90 personen uit een groot aantal verschillende lerarenoplei- dingen en pabo’s. Het was georganiseerd door de lectorenkring, een groep van vijftien lectoren en Gert Biesta, die werkt aan relevante thema’s met betrekking tot de pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming. Tijdens de lunchpauze liet een aantal lectoren zien op welke manier zij met hun lectoraat bijdragen aan de ontwikkeling van een pedagogische lerarenopleiding, aan de hand van posterpre- sentaties van praktijkonderzoek. Lees hier het verslag van het symposium van de hand van Maartje Janssens. Ui tgel icht : symposium Ti jd voor Pedagogiek in de lerarenopleiding

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=