Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

Ingelaste onderwijsavond over boek Joop Berding: is het geduld uit de samenleving aan het verdwijnen?

Is het geduld met kinderen en andere mensen uit de samenleving aan het verdwijnen? Over deze indringende vraag gaat het nieuwe boek van Joop Berding: Opvoeding en onderwijs tussen geduld en ongeduld. Op woensdagavond 5 februari 2020 stond dit thema centraal in een interactieve en speelse bijeenkomst in Zeist, op de Tobiasschool. Met Joop Berding en een aantal gasten gingen we op zoek naar wat deze begrippen betekenen in de filosofie, in religies en in de pedagogiek, maar vooral: in de praktijk van alledag.

Veel opvoeding speelt zich af tussen geduld en ongeduld en het is steeds zoeken naar de balans. Dat blijkt ook uit de interviews met ouders en leraren in het boek. Zij spreken openhartig over hun worsteling tussen afwachten en ingrijpen, tussen verdragen en opstaan-tegen. De hectiek van alledag stelt het geduld soms danig op de proef, maar zonder dat gaat het niet.

De avond van 5 februari vond plaats op de Tobiasschool in Zeist. Daar vertelde Joop Berding - in gesprek met NIVOZ-moderator Geert Bors - natuurlijk over zijn boek. Maar met Liesbeth Breek en Per-Ivar Kloen waren er ook twee vo-docenten die iets van hun praktijk met de aanwezigen deelden.

Breek verzorgde een les ‘Slow Looking’, waarmee ze rust brengt in de jachtige schooldagen. Kloen en twee leerlingen van de ‘FAB-klas’ in Den Haag laten zien wat er gebeurt wanneer je geen last hebt van lesdoelen en toetsdruk en een jaar lang aan je creatieve project mag werken. Hanke Drop - moeder van een 15-jarige dochter - vertelde over specifieke opvoedingssituaties, thuis, op school en in de vrije tijd. En deelde haar ervaringen vanuit het begrip van De derde ruimte, een intersubjectieve potential space (een begrip uit Winnicotts Playing and Reality, 1970), waarin je met de Ander op een veilige manier kunt verblijven, op een speelse manier kunt komen tot co-creatie en misschien tot transformatie. En een ruimte waaraan het begrip geduld en ongeduld betekenis krijgt.

Hier lees je binnenkort terug:

- een artikel over een lesje Slow Looking: drie bedoelingen van onderwijs komen samen in 30 minuten.
- een artikel van de hand van Hanke Drop (over De Derde Ruimte).
- een verwijzing naar een filmpje over de FAB-klas.
- een recensie van het boek van Joop Berding van Eke Rebergen.
- een podcast met Joop Berding en Rikie van Blijswijk (NIVOZ)
- een kort essay van Joop Berding: De flinterdunne grens tussen geduld en ongeduld.
- foto's van bezoekers van de avond (zie onder).

Het boek van Joop Berding kun je hier ook online bestellen.
Meer informatie, ook op www.joopberding.nl

Over Joop Berding

Joop Berding is pedagoog. Hij werkte vele jaren in en rond het onderwijs, onder andere als onderwijzer, beleidsmedewerker, praktijkonderzoeker, hogeschooldocent en auteur. Eerder publiceerde hij een aantal boeken en artikelen over Korczak, Dewey en Arendt.

Foto's van de avond

(met dank aan Arthur Krijgsman en twitter-account Arjan van der Meij)

    

  

    

 

 

 

 

 

 

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief