Legitimatie van ons werk

We bieden in onderstaand overzicht een aantal theorieën, boeken en andere bronnen waarin NIVOZ zijn legitimatie vindt bij (pedagogisch) goede onderwijspraktijk. U vindt de artikelen ook in een handige PDF.

#1. Luc Stevens – De behoefte aan relatie competentie en autonomie
Luc Stevens en de psychologische basisbehoeften. Als in voldoende mate is voldaan aan de behoefte aan relatie (anderen waarderen mij en willen met mij omgaan’), aan de behoefte aan autonomie (‘ ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’) en aan de behoefte aan competentie (‘ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen’) is er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren. Wordt hier door opvoeders (ook leraren!) tekort gedaan, dan ontstaan voorspelbaar taakhoudings- en motivatieproblemen op school. Klik hier

#2. Ferre Laevers – Perspectief van de ander innemen
Het werk van de Leuvense hoogleraar Ferre Laevers rond wat hij noemt perspectief nemen . Klik hier

#3. Geert Kelchtermans – Wie de leraar wil begrijpen luistert naar zijn verhaal
Geert Kelchtermans en de betekenis van de professionele biografie. Wie de leraar wil begrijpen luistert naar zijn verhaal. Het is de eenheid van zijn persoonlijke en professionele biografie die bepaalt wie de leraar is en hoe hij optreedt. In het leraarschap kan het ‘wie’ eigenlijk niet zinvol worden gescheiden van het ‘hoe’ en ‘wat’. Klik hier

#4. Otto Scharmer – Theorie U
Het U-model van Otto Scharmer. Klik hier.

#5. Deci en Ryan – Motivatie
De Self-Determination Theory van de Rochester school van motivatiepsychologen, zoals Richard Ryan en Edward Deci. Hier treffen we de research die leidde tot de bekende drie psychologische basisbehoeften: relatie, competentie en autonomie (meer te lezen in De gemotiveerde leerling – blz 98-113). Klik hier

#6. Weiner en Dweck – Attributie
De attributietheorie, zoals onder andere vertegenwoordigd door Bernhard Weiner en het werk van de Stanford motivatiepsychologe Carol Dweck (meer te lezen in De gemotiveerde leerling – blz 52-79). Klik hier

#7. Riksen-Walraven – Verbondenheid & Gehechtheid
Over ontwikkeling van gehechtheid, zoals door de Nijmeegse hoogleraar Marianne Riksen Walraven vertegenwoordigd. Klik hier

#8. Jos Kessels – De morele en organisatorische werkelijkheid
Jos Kessels over de morele en organisatorische werkelijkheid. Om een betekenisvolle context voor alle betrokkenen te genereren, moeten de deelnemers werkelijk in het gesprek betrokken zijn en een dialoog kunnen voeren. Een nastrevenswaardige gedachte, ook in het onderwijs: leraren en leerlingen als werkelijke gesprekspartners. Klik hier

9. Seligman en Csikszentmihalyi -Positieve psychologie en flow
De positieve psychologie, vertegenwoordigd door Martin Seligman. De positieve psychologie is de stroming die uitgaat van de sterke kanten van de mens en de veronderstelling dat geluk niet het gevolg is van alleen de juiste genen of toeval, maar te vinden is door het identificeren en gebruikmaken van de sterke kanten die iemand al bezit. Klik hier.
Het flow-concept, vertegenwoordigd door Mihaly Csikszentmihalyi. Flow-ervaringen geven positieve energie. Flow is volgens M. Csikszentmihalyi (1990,1997) een ervaring van absorptie in een activiteit, waarbij het zelfbewustzijn verdwijnt, het tijdsbewustzijn verandert en het handelen een waarde in zichzelf heeft. Klik hier.

Andere bronnen waarnaar we willen verwijzen…
Volgt.