Suzanne Niemeijer

docente pedagogische tact en leiderschap

Vragen die Suzanne al van jongs af aan bezig houden zijn:

Hoeveel invloed heb ik op mijn leven? Wat doen mensen precies die het werk doen waar ze het liefst mee bezig zijn? Wat kunnen mensen, die niet bang zijn voor hun angsten? Hoe werkt motivatie? Wanneer ontwikkelt iemand zich optimaal? Voor antwoorden op deze vragen vindt Suzanne inspiratie in mensen die leven vanuit levenslust. En dan maakt het eigenlijk niet uit wat iemand precies doet of waar hij vandaan komt. Want wat Suzanne opvalt, is dat mensen met levenslust zich verbonden voelen met zichzelf, anderen en de natuur.

Als kind was Suzanne gericht op de mens achter de leraar. Ze ontdekte dat leraren daar verschillend op reageerden. Degenen die ‘samenvielen’ met hun rol als leraar, waren degenen bij wie Suzanne het goed maakte. Vanuit deze eigen ervaring vormt authenticiteit een belangrijke drijfveer. En dat herkent ze in het NIVOZ. Authentiek zijn vraagt dat je kennis hebt over jezelf in relatie tot anderen. En dat is een dynamisch proces.

Als docent pedagogische tact en leiderschap draagt Suzanne bij aan de levenslust van de leraar. In haar ogen is dat een leraar die vol zelfvertrouwen verantwoordelijkheid kan nemen voor wat hij doet, samen met leerlingen. Iemand die durft te twijfelen en durft te doen. En ontdekt hoeveel vreugde het oplevert als je samen boven jezelf uit weet te stijgen.

Suzanne deed de Pabo en studeerde Pedagogiek. Ze werkte in het basisonderwijs en in het speciaal onderwijs (cluster 2). Vooral in dat werk (eerst als leerkracht en later als teamleider) ontdekte ze dat kinderen zich optimaal ontwikkelen als je bent afgestemd op wat ze echt nodig hebben. En dat verschilt nogal per kind. Het vraagt om kennis over alle kinderen en een passend aanbod.

Deze ervaring was goed bruikbaar in het latere werk in het HBO. Eerst met studenten van de Dansacademie en daarna op een Pabo (als docent, teamleider en als manager). Daarnaast geeft Suzanne al meerdere jaren trainingen in professionele en persoonlijke ontwikkeling. Al deze ervaringen komen samen in het werk bij het NIVOZ.

Een aantal verhalen/blogs van Suzanne…