Annonay Andersson

redactie en coördinatie hetkind

In wat misschien wel haar favoriete film is, The Graduate uit 1967, is de openingsscène een onderwatertafereel. Dustin Hoffmans zware adem en trage bewegingen in een duikerspak in het zwembad van zijn ouders domineren het beeld. Hoffman speelt een twintiger, net afgestudeerd, die geen idee heeft wat hij moet gaan doen in zijn leven. Het verlamt hem en hij laat zich maar meevoeren met wat er op zijn pad komt (in dit geval een affaire met een getrouwde vrouw, maar dat terzijde). Dat dobberende gevoel, het ‘twintigersdilemma’ met de oneindige keuzes die daarbij horen, is voor Annonay herkenbaar.

In zo’n zelfde periode, tussen baantjes in, stapte zij eind 2011 Luc Stevens’ kantoor binnen voor een gesprek over een tijdelijke klus. Er was een onderzoeker nodig voor een literatuurstudie. Naar het begrip Pedagogische Tact. Hoewel de term haar niks zei, weerhield dat haar niet om de klus aan te grijpen. Door gesprekken met collega’s ontdekte ze waar het NIVOZ voor staat. Actief respect voor kinderen. Volledig vertrouwen. Relaties voorop. Annonays nieuwsgierigheid veranderde in verwondering en uiteindelijk in overtuiging. Drie maanden vlogen om en ze mocht blijven. Tot haar verrassing en genoegen kreeg ze de gelegenheid mee te schrijven aan het boek ‘Pedagogische Tact’.

Hoewel Annonay was opgeleid in wetenschappelijk schrijven, wist zij dat haar krachten liggen bij het concretiseren van bepaalde theorieën of gedachtegoed. Essenties vertalen aan een breed publiek, zien waar en hoe die aankomen en wat ermee gedaan kan worden. Dus toen er een poos later een mail binnenkwam waarin een nieuwe collega-redacteur bij het (aan NIVOZ-gerelateerde) platform hetkind werd gezocht, besloot zij te reageren. Ze schreef geen sollicitatiebrief, maar een persoonlijke motivatie met de redenen waarom zij graag betrokken bleef bij wat voor haar voelde als ‘de kern’. Ze mocht meteen aan de slag.

Hetzelfde vertrouwen dat haar gegund was, probeert zij nu terug te geven door leerkrachten en andere onderwijsbetrokkenen te helpen in het formuleren en doordenken van hun eigen missie via het platform van hetkind.

Annonay studeerde in 2009 af als kinder- en jeugdpsycholoog. Sindsdien heeft zij onafgebroken als psycholoog gewerkt aan de Tobiasstroom, een kleine vrijeschool voor vmbo met leerwegondersteuning in Zeist. Ook werkte ze bij hun hoofdlocatie, de Stichtse Vrije school en was zij gedurende ruim twee jaar onderzoekscoördinator aan de Universiteit Utrecht. Tenslotte heeft zij ervaring als ambulant begeleider van REC 4 leerlingen in het MBO.

Annonays banen zijn complementair, waardoor ze het beste van twee werelden kan combineren: het overkoepelende, legitimerende en theoretische van het gedachtegoed van het NIVOZ en de vertaling, toepassing en verspreiding hiervan op het platform van hetkind en op de Tobiasstroom.

Contact

Twitter: @AnnonayA
E-mail: a.andersson@hetkind.org
LinkedIn