13 december 2017: Boekpresentatie rondom pedagoog Klaus Mollenhauer

Op woensdagavond 13 december zal er in Driebergen een gesprek op gang worden gebracht rondom het vertaalde werk van Klaus Mollenhauer. Zijn boek ‘Vergeten samenhang: over cultuur en opvoeding’ is door Wouter Pols vertaald. Pols zal een inleiding verzorgen, er zal een column worden voorgedragen en er zijn interviews waarin de de urgentie van Mollenhauers werk voor de hedendaagse onderwijspraktijk naar voren komt.

Locatie: landgoed De Horst, Driebergen. Exacte locatie is afhankelijk hoeveelheid deelnemers. De kosten van de avond bedragen 30 euro, het boek ‘Vergeten Samenhang’ wordt voor 20 euro aangeboden. U kunt bij inschrijving voor deelname kiezen, inclusief boek en zonder boek. De aanvangstijd is 19.30 uur. De exacte locatie  – 21.00 uur.

Deze avond Klaus Mollenhauer (1928 – 1998) geldt als een van de belangrijkste Duitse pedagogen uit de vorige eeuw. De oorspronkelijke versie van Vergeten Samenhang verscheen in 1982. Het boek is inmiddels een pedagogische klassieker. Het wordt als een van de belangrijkste Duitse bijdragen beschouwd aan de twintigste-eeuwse opvoedings- en vormingstheorie. Het boek werd, naar het Nederlands, ook in andere talen vertaald, waaronder het Japans en het Engels.

Waarom voeden we kinderen op? Klaus Mollenhauer constateert in de jaren tachtig van de vorige eeuw dat die vraag nauwelijks meer wordt gesteld. Het hoe is centraal komen te staan, niet het waarom van de opvoeding. Dat is in onze tijd niet anders. In Vergeten Samenhang laat Mollenhauer zien dat de vraag naar het hoe van de opvoeding en onderwijs niet kan worden beantwoord zonder de vraag naar het waarom te stellen. Elke generatie, zo stelt hij, wil dat het goede in haar leven blijft voortbestaan. Daarom willen mensen kinderen en voeden hen op. Dat ‘goede’ is niet alleen een moreel, maar ook een historisch en cultureel gegeven. Om te weten waarom we kinderen opvoeden gaat Mollenhauer op zoek naar de cultuur-historische wortels van wat hij een hedendaagse ‘algemene pedagogiek’ noemt.

Als reactie op de functionalisering en vertechnisering van opvoeding en onderwijs staat de vraag naar het waarom ervan vandaag de dag weer op de politieke agenda. Dat is de reden dat Vergeten samenhang opnieuw verschijnt. Het boek is actueler dan ooit. In de boekpresentatie – verzorgt door onder meer een van de twee vertalers van het boek: Wouter Pols – zullen de aanwezigen kennis maken met de hoofdgedachten van het boek en het belang ervan voor de huidige discussie over opvoeding en onderwijs. Ook aan de schrijver van het boek zal aandacht worden besteed. Wie was Mollenhauer en hoe vatte hij zijn rol als wetenschapper en pedagoog op?

Eerder behandelde Bas Levering al eens Mollenhauers aandeel op een onderwijsavond in Driebergen, november 2012, onder de titel: “Hoe de pedagogiek verdween uit de opleiding en wat er daarna overbleef”. In een verslag lees je meer over de rol van Mollenhauer door de tijd heen.

Woensdag 13 december: 19.30 – 21.00 uur. Locatie: Driebergen, landgoed De Horst.

Het vertaalde boek Vergeten samenhang van Klaus Mollenhauer is een uitgave van Phronese en hier alvast te bestellen..

Coördinatie van de avond: Maartje Janssens –> m.janssens@nivoz.nl