Hans Adriaansens (2008)

Intro op Hans Adriaansens’ lezing (uit 2008)

hansaHans Adriaansens meent dat de Nederlandse onderwijs discussie voorbij gaat aan een belangrijke maatstaf voor succesvol onderwijs: de context. Hij stelt dat de ontwikkeling en het studiesucces van een student grotendeels bepaald worden door hoe ondersteunend en stimulerend zijn of haar leeromgeving is: ‘Als ik iemand met een 6,5 gemiddeld op het vwo naar Oxford kan krijgen, dán heb ik toegevoegde waarde.’

In het opzetten van zijn university colleges maakte Adriaansens wezenlijk andere organisatorische keuzes dan gebruikelijk in de Nederlandse academische wereld. Hij bouwt actief aan motivatie, zelfkennis en verantwoordelijkheid bij zijn staf en studenten. Daarbij staan kleinschaligheid, intensief en internationaal onderwijs, selectie op motivatie en wonen en werken op het college centraal. Waar in Nederland gemiddeld 18% van de eerste generatie bachelorstudenten haar studie met succes – binnen de tijd – volbracht, kwamen zijn colleges uit op een rendement van 90%.

In deze tweede NIVOZ-lezing maakt Adriaansens aan de hand van sociologische analyses en praktijkvoorbeelden duidelijk hoe belangrijk een ondersteunende organisatiestructuur is voor het academische succes van zijn studenten. ‘Tijdens toelatingsgesprekken heb ik eigenlijk maar één vraag aan aspirant-studenten: wil je even hard werken als ik?’

Lees hier de hele lezing van Hans Adriaansens