Verslag studieochtend ‘Curriculum’: de presentaties en twee reflecties

07 jul 2015 · door Hartger Wassink >
Forum-redacteur
Op 28 mei 2015 vond bij NIVOZ een studieochtend plaats onder de titel ‘Het curriculum en de geëngageerde leerling.’ We plaatsten al eerder voorbeschouwingen op deze studieochtend op het Forum door Dick van der Wateren, Gert Biesta en Hartger Wassink (zie ook de links onderaan dit artikel). In dit artikel willen we kort verwijzen naar een aantal blogs en publicaties naar aanleiding van deze studieochtend.

Weblog Dick van der Wateren

In de eerste plaats is dat dit weblog dat Dick van der Wateren schreef naar aanleiding van zijn presentatie. Hij bouwt hierin voort op zijn voorbeschouwing, en gaat nader in op welke Grote Vragen hij bedoelt, en hoe je die kunt formuleren. Dick laat zien dat het minder ingewikkeld is dan het lijkt, omdat leerlingen van nature al dat soort vragen stellen. Veel vragen komen door hun schoolloopbaan heen regelmatig terug en kunnen dan, steeds op een hoger niveau, telkens opnieuw beantwoord worden. De leraar is daarbij onmisbaar om leerlingen daarbij steeds meer volwassenheid te laten ontwikkelen. Dat wil zeggen dat ze rekening houden met de behoeften van anderen, en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen handelen.

Presentatie Gert Biesta

In de tweede plaats de presentatie van Gert Biesta. Zijn presentatie is hieronder te bekijken. Biesta hield zijn verhaal aan de hand van drie subthema’s, waarmee hij onderbouwt wat de belangrijkste functies van het curriculum zouden moeten zijn. Dat zijn de volgende:

  • Het verlangen opwekken in de wereld te zijn
  • Het onderbreken van met-jezelf-zijn
  • Aangesproken worden

Artikel de Groene Amsterdammer

Google Klas

In de derde plaats was die ochtend Sanne Bloemink te gast, een journalist die schrijft voor weekblad De Groene Amsterdammer. Het artikel dat ze geschreven heeft, is door De Groene aan ons beschikbaar gesteld om te downloaden via onze website. Dat kan door te klikken op onderstaande titel:

“Google Klas. 21st century skills in het onderwijs; revolutie of hype?” Sanne Bloemink, De Groene Amsterdammer, 11 juni 2015

 

Weblog Jorus Rompa voor Hetkind.org

Tenslotte schreef Jorus Rompa voor hetkind.org dit blog over de manier waarop hij de ochtend beleefde.

Nieuwe verslagen worden op deze pagina aangevuld.

Wij bekijken iedere reactie. U hoort binnen drie dagen of we het bericht plaatsen.

annuleer